Marknadsföring
Stockholm inför etiska riktlinjer för utomhusreklam
Publicerad: 14 december 2017, 13:51
För ett år sedan fälldes Calvin Kleins tunnelbanereklam i Stockholm av Reklamombudsmannen.
Trafiknämnden i Stockholm stad har beslutat om att införa etiska riktlinjer för reklam på utomhusytor. Det skriver Resumé.
Dagens Media har tidigare skrivit om att det politiska styret i Stockholm inlett arbetet med att ta fram etiska riktlinjer för reklam. Initiativet kunde göra Stockholm till först i landet med förbud mot sexistisk reklam.
Frågan har dock varit hett omdebatterad och splittrat de politiska partierna i staden.
Men idag ska trafiknämnden i Stockholms stad ha beslutat om att införa etiska riktlinjer för utomhusreklamen. Det skriver Resumé.
De riktlinjer som Stockholms stad kommer att följa blir samma som branschens självreglerande organ, Reklamombudsmannens, med ett tillägg gällande rasistisk reklam, enligt Resumé. Riktlinjerna kommer att skrivas in i avtalen med de utomhusbolag som Stockholms stad har avtal med – bland annat Clear Channel och JCDecaux.
Om Trafikkontoret anser att budskapen bryter mot riktlinjerna kommer budskapen att tas ned inom 24 timmar.
Könsdiskriminerande reklam i kollektivtrafiken är sedan tidigare förbjudet på flera håll i världen, bland annat i London.