Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Sponsringsexperten om spelbolagens reklam: ”Tröskeln till missnöje är låg”

Publicerad: 15 November 2018, 09:15
Uppdaterad: 15 November 2018, 09:25

Magnus Berglund tycker att lagstiftningen om måttlighet när det gäller spelbolagens marknadsföring, känns som en klen tröst.

Foto: Janne Næss

Svenska folket har tröttnat på spelreklam. Att det kommer en ny lagstiftning från 1 januari där ”måttfullhet” är ett av nyckelorden upplevs av branschkännare som en klen tröst: ingen vet ännu vad begreppet innebär, inte ens myndigheten.


Ämnen i artikeln:

ReklamSvenska Spel

För att förstå utvecklingen behöver vi titta under motorhuven. I stort sett alla onlinespelbolag använder likadana eller snarlika leverantörer av oddssättning och kasinospel. Själva kunderbjudandena är med andra ord ”identiska” för en vanlig konsument. Det innebär i sin tur att det som spelbolag bara finns två tydliga sätt att särskilja sig på.

Det första är genom innovationer och tekniska lösningar. Här är det ”spelkonto utan registrering” som varit det nya i år. Utmaningen är att så fort en aktör knäcker något nytt dröjer det en vecka eller två innan tre-fyra andra har samma lösning. I reklammätningarna ser vi det här genom nischvarumärken som Hajper, NoAccountCasino och Snabbare. Att kvickt positionera sig med den nya innovationen är allt. 

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt vecka 46.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration

Ämnen i artikeln:

ReklamSvenska Spel

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.