Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Spelannonsörerna som gasat mest 2019

Publicerad: 2 Maj 2019, 09:08

Foto: Janne Næss

De tio största spelbolagen i Sverige lade tillsammans 1,4 miljarder kronor på reklam det första kvartalet 2019. Det är innebär en ökning på hela 40 procent jämfört med förra året.


Ämnen i artikeln:

Svenska SpelSpelinspektionenSpelbolagSpelreklam

Debatten kring spelreklam har varit högljudd, sedan omregleringen den första januari 2019.

Över 60 spelbolag har fått licens i Sverige, vilket fått som följd att spelreklamen ökat markant. Bara dagar efter att regleringen trätt i kraft hade över 10.000 svenskar registrerat sig på Spelinspektionens tjänst Spelpaus, där man kan porta sig själv från spelsajter – och slippa direktmarknadsföring från spelbolagen.

 Bara månader efter omregleringen sade civilminster Ardalan Shekarabi (S) att ett totalförbud mot spelreklam inte är otänkbart.

Nu har siffror från Sifo kommit, som visar att enbart de tio största spelbolagen i Sverige, tillsammans ökade sina reklaminvesteringar med nära 40 procent första kvartalet 2019, jämfört med förra året. I kronor innebär det en ökning från 1 miljard kronor, till 1,4 miljarder kronor (brutto). 

Mest under första kvartalet har bolaget Cherry lagt, med 317 miljoner kronor. Det innebär en ökning på 5,3 procent jämfört med 2018.

Kindred Group har ökat sina reklaminvesteringar med 38,5 procent jämfört med förra året, och hamnar på 313 miljoner kronor jämfört med första kvartalet 2018 då bolaget investerade 226 miljoner kronor på marknadsföring.

Svenska Spel har med sina 130 procent ökat mest, men utgår från ett lägre belopp. Första kvartalet 2018 investerade bolaget nära 93 miljoner kronor i reklam, jämfört med   217 miljoner i år. 

 

De fem största spelannonsörerna Q1 2019

CHERRY

2019: 317 miljoner kronor

ökning: 5,3 procent

 

KINDRED GROUP

2019: 313 miljoner kronor

ökning: 38,5 procent

 

SV SPEL

2019: 217 miljoner kronor

ökning: 133,7 procent

 

GLOBAL GAMING MALTA

2019: 101 miljoner kronor

ökning:  6,4 procent

 

ATG TRAV O GALOPP

2019: 93 miljoner kronor

ökning: 25,3 procent

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev