Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Spelannonseringen storökar – här är aktörerna som sökt licens

Publicerad: 14 November 2018, 12:34
Uppdaterad: 14 November 2018, 13:47

Spelbolagen ökar insatserna inför omregleringen, hittills i år har de lagt 30 procent mer på marknadsföring jämfört med förra året. Grafik: Daniel Augustsson

Spelbolagen lägger över fem miljarder kronor på att marknadsföra sig på den svenska marknaden – bara i år.


Ämnen i artikeln:

medieinvesteringarLotteriinspektionenSvenska Spel

Totalt har spelbolagen hittills i år, januari-september, köpt medieutrymme för 5,1 miljarder kronor brutto enligt Kantar Sifo. Det är en ökning på hela 30 procent jämfört med motsvarande period förra året.

Allra mest ökar Kindred Group, med varumärken som Unibet och Maria Casino, som ökar sina medieinvesteringar med 264 miljoner kronor till totalt 607 miljoner kronor brutto. Hela 67 procent, det vill säga 405 miljoner kronor brutto, av Kindreds medieköp läggs i tv.

Kindred är dessutom den enskilt största spelannonsören på den svenska marknaden och lägger närmare dubbelt så mycket på medieköp som tvåan Svenska Spel, som totalt lägger 362 miljoner kronor i medier. Även det är en ökning, med 17 procent jämfört med motsvarande period 2017.

Inte helt förvånande så har Svenska Spel sökt licens inför omregleringen av spelmarknaden som träder i kraft 1 januari 2019, och det har även Kindred gjort.

Läs hela artikeln och se den fullständiga listan över spelbolag som sökt licens i Dagens Media Insikt, vecka 46.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.