Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Ska få barn att röra sig mer än 85-åringar

Publicerad: 17 Juni 2019, 11:45

Sedan starten har Prins Daniel varit engagerad som beskyddare för En Frisk Generation.

För att få svenska barn att lämna mobilerna, och börja röra på sig lite mer än en genomsnittlig 85-åring, gör En Frisk Generation en kampanj tillsammans med Svensson.


Ämnen i artikeln:

Svensson

Svenska barn sitter stilla i snitt 70 procent av sin vakna tid. 

Undersökningen Liv och Hälsa, som gjordes i Mellansverige 2017, visar att Sveriges unga sitter mer än 85-åringar. 

En Frisk Generation startades 2011 och jobbar för att motverka den stillasittande trenden. Nu har man gjort kampanjfilmen ”Bryt barns stillasittande” tillsammans med Svensson. 

– Vi behövde hänga upp vårt budskap om stillasittandet på något som får människor att reagera, säger Magdalena Byléhn, kommunikations- och marknadsansvarig, i en kommentar. När vi hittade uppgiften som jämför barn med gamla kände vi att det var en stark och väldigt talande symbol för hur det ser ut idag. Vi är här för att ändra på det.

Filmen ska användas som marknadsmaterial, både i annonser i sociala medier samt inför och under informations- och försäljningsmöten. Primär målgrupp är beslutsfattare på kommuner som kan besluta om att satsa på En Frisk Generations program. Sekundär målgrupp är företag som är villiga att investera i alla barns rätt till hälsa.

– Svensson har en lång historia av att göra syftesdriven kommunikation, säger Tomas Carrfors, kreatör på Svensson. Det här var ett roligt och viktigt uppdrag som dessutom har haft den effekten att vi har ökat aktiviteten på kontoret. Numera kör vi två pass med plankan per dag.

Se filmen här 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Svensson

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev