Marknadsföring
Sju svenskar i årets Cannes-jury
Publicerad: 22 maj 2018, 06:15
Niclas Fröberg och Mattias Ronge tar plats i Cannesjuryn 2018. Foto: Janne Næss
Niclas Fröberg och Mattias Ronge bland svenskarna som utsetts till jurymedlemmar.
Nu har jurymedlemmarna offentliggjorts inför årets omgång av Cannes Lions.
Totalt har 413 personer utsetts till att döma årets reklambidrag, och 50 nationaliteter finns representerade. Sverige, som förra året kunde stoltsera med tolv jurymedlemmar, får i år nöja sig med sju.
Nytt för i år en satsning på mångfald som innebär att jurymedlemmar från flera nya länder har tagits in i bedömningsarbetet. Bland de nya länderna finns Kenya, Nigeria Sri lanka och Georgien.
Cannes Lions uppger i ett pressmeddelande att 46 procent av årets jurymedlemmar är kvinnor.
Samtliga svenskar i juryn
Brand experience and activation Lions
Linnea Lofjord, Head of brand experience, Nord DDB
Industry Craft Lions
Oskar Lübeck, Founder & Executive Creative Director, Bold
Direct Lions
Karin Frisell, Senior Creative, Forsman & Bodenfors
Innovation Lions
Johan Pihl, Creative Director, Great Works
Film Lions
Gustav Egerstedt, Executive Creative Director, Saatchi & Saatchi
Media Lions
Niclas Fröberg, founder, Tre Kronor
PR Lions
Mattias Ronge, Chairman, Creative Strategist, Edelman Deportivo