Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag28.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

SJ först ut när Fragbite släpper nytt annonsformat för spel

Publicerad: 6 Februari 2020, 12:21

SJ annonserar bland annat i mobilspelet Final Kick som har cirka 50 000 till 100 000 spelare i Norden per månad.

Esportsbolaget Fragbite lanserar ett nytt ”in game”-format som släpper in annonsörer i spelvärlden, men utan att störa spelarna.


Ämnen i artikeln:

Fragbitee-sport

Formatet som går under namnet ”In-game” syns på integrerade annonsytor i spelets värld. Annonsformatet är en del av Fragbites nya satsning Frag-ad:

– Vi har skapat en helt ny vertikal som ska göra det lättare för annonsörer att nå målgruppen. I den ingår flera spel, gaming och e-sportsajter som tex Fragbite, Esportal och Lemondogs, säger Daniel Pereaux, vd för Fragbite, till Dagens Media.

Annonsformatet är digitalt standardiserade, plattformsoberoende och finns både i stillbild och rörligt format. Möjlighet finns också att aktivera konverteringslänkar.

– Men primärt är ”in-game” formatet en brandingprodukt och vi vill inte störa spelaren eller nöje i spelet, säger Daniel Pereaux.

Första svenska annonsören som provar annonsformatet är SJ.

– Det känns spännande att vara först ut med den här tekniken eftersom vi kan nå en för oss viktig målgrupp, som annars kan vara utmanande att nå i mer traditionella medier. Vi försöker hela tiden hitta nya vägar att nå våra målgrupper i ett, för dem, naturligt sammanhang, och dessa in-game ads ger oss just den möjligheten, kommenterar Marie Schenning, som är marketing manager på SJ.

Daniel Pereaux:

– Det är så klart superkul att ett spännande varumärke som SJ väljer att göra denna premiärkampanj med oss. Vi är väldigt måna om vår målgrupp och dess inställning mot reklam, det måste göras på rätt sätt. Vi tror på engagerande innehåll som tilltalar målgruppen i vilken utformning det än är, där ligger styrkan, säger han.

Det israeliska techbolaget Anzu ligger bakom tekniken som möjliggör annonsformatet ”In game”.

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Fragbitee-sport

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.