Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Marknadsföring

Schibsted tar tillbaka Google-annonser

Schibsted backar från stoppet av automatköpta annonser från Google.

Foto: Janne Naess

Efter GDPR-stoppet – nu backar Schibsted om de automatköpta annonserna, det avslöjar Breakit.


Publicerad 2019-03-20 11:26

Ämnen i artikeln:

Schibsted

Dela artikeln:

Strax innan GDPR började gälla fullt ut i maj 2018 gick inte mediehuset Schibsted med på Googles krav om automatköpta annonser, och gick miste om en miljardmarknad. 

”Som läget ser ut just nu så kan vi inte tillgodose de krav Google ställer”, sade Anders Nylander, försäljningsdirektör på Schibsted Sverige, till Breakit. 

Orsaken var att Schibsted inte ville hämta in samtycke från läsarna för att dela data med Google. 

Resutatet blev en cirka ett år lång period utan de automatköpa annonserna – som ofta är relaterade till läsarnas tidigare Googlesökningar. 

Nu avslöjar Breakit att Schibsted har fått ett klargöranden från Google, som gör att mediehuset återigen kan erbjuda annonsörer att köpa Schibsted genom Googles programmatiska platform (DV360/DBM). 

Schibsted skriver i ett mejl till Dagens Media att man dock inte samlar in samtycke å Googles vägnar: ”Vi har ansvar för att säkra rättslig grund för det vi själva gör. Som publicist har vi en skyldighet att värna om våra användare och deras data. Det är samtidigt viktigt att erbjuda våra annonsörer en trygg miljö att annonsera i. Därfor tar vi fortsatt  ansvar för – och ska kunna bestämma – hur data från våra användare hanteras. Detta står fast”. 

Från månadskiftet mars april kommer Schibsted tillgängliggöra delar av erbjudandet via Googles köpplattformar.  

Läs även: ”Glada att Schibsted öppnar upp igen” 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.