Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Schibsted studerar hur mobilreklam driver trafik till butik

Publicerad: 29 April 2019, 10:00

Tomas Schultz och Linnéa Bergman från Schibsted, Patrik Thulin och Björn Gustafsson från Retail Academics.

Foto: Schibsted

Schibsted och Retail Academics ska undersöka hur mobilannonsering kan driva trafik till butik och öka försäljningen.


Ämnen i artikeln:

SchibstedICA

Retail Academics tror att studien kommer bidra med viktiga insikter:

– Vi blev glada när Schibsted tillsammans med oss vill undersöka, genom vår analysmodell, hur en digital mobilannons påverkar butikens trafik och försäljning, säger Patrik Thulin, vd på Retail Academics, i ett pressmeddelande.

Schibsted som har ett tätt samarbete med retailbranschen, ser ett behov av att studera vilka effekter mobilannonsering har. 

– Den digitala transformationen betyder för dagligvaruhandeln att marknadsföringsstrategier för såväl leverantörer som handlare kommer behöva stöpas om i grunden. För att möta den minskade direktreklamen har Schibsted tagit fram flera annonsprodukter för mobilen. Med den här studien vill vi visa på effekterna av den här mobilannonseringen, säger Tomas Schultz, branschansvarig inom retail på Schibsted i pressmeddelandet.

Linnéa Bergman, insiktsansvarig på Schibsted, fortsätter:

– Vi vill genom att kombinera data från försäljningssiffror och antal kvitton med intervjuer i butik göra en grundlig undersökning med en metodik som, oss veterligen, inte använts i detta sammanhang tidigare. Därmed kunna påvisa effekten ur flera olika perspektiv och ge insiktsbaserade rekommendationer till våra annonsörer, säger hon i pressmeddelandet. 

För att samla in data till studien samarbetar Schibsted med olika utvalda Ica Maxi-butiker runtom i landet. 

Resultatet av studien kommer att presenteras för branschen i slutet av maj.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

SchibstedICA

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev