Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Så tacklar modekedjorna krisen

Boomerang och svenska Marc O'polo har gått i konkurs. Var sjunde modebutik har bommat igen sedan 2011 – och flera kommer att behöva stänga. De stora modekedjorna befinner sig mitt i en tillväxts- och transformationskris. Vad innebär det för annonsmarknaden?

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Publicerad: 11 Mars 2019, 13:33

Ämnen i artikeln:

CaratKappahlMQZalandoGina Tricot

Modehandeln har lönsamhetsproblem och befinner sig just nu i en intensiv period av digital omställning. När branschtidningen Habit i oktober 2018 undersöker hur modebranschen mår visar det sig att 114 svenska modeföretag, av 234, noteras för en minskad lönsamhet under 2017 – inklusive stora butikskedjor som MQ och Kapp Ahl. Ett minskat kundflöde på grund av ökad e-handel, där nya aktörer som Zalando och Stay hard tar andelar, är en av förklaringarna – men inte hela sanningen. För att förstå bakgrunden till retailbranschens kris måste vi gå tillbaka till millennieskiftet. 

– Innan år 2000 gick den fjärdedel av detaljhandelsföretagen som tjänade minst ändå plus. Men runt år 2000 går rörelsemarginalerna ned under nollstrecket och sedan dess har vi sett en utslagning inom många branscher i detaljhandeln, säger Tobias Rönnberg, analytiker på HUI research. 

Läs hela artikeln i Dagens Medias magasin med utgivning onsdag 13 mars. I två fördjupande artiklar går reporter Philip Wallin igenom modebranschens kris och hur den påverkar annonseringen. 

Här tecknar du en prenumeration.  

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.