Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Så kan marknadsförare hjälpa e-handlare att maximera försäljningen

Hur kan man som digital marknadsförare hjälpa e-handlare att maximera resultatet samtidigt som de behåller marginalerna och ökar lageromsättningen? Michael Truong på Iprospect ger sina bästa tips.

Publicerad: 19 November 2019, 10:08


Ämnen i artikeln:

Iprospect

Många e-handlare kämpar i dag i en utsatt industri där låga priser, ständiga erbjudanden och fri frakt är några av de allestädes närvarande taktikerna för att vinna konsumenternas gunst. Detta skämmer å ena sidan bort konsumenterna, men tär å andra sidan på e-butikernas vinster. Hur kan man som digital marknadsförare hjälpa e-handlare att maximera sina resultat samtidigt som de behåller sina marginaler och ökar lageromsättningen?

Maximera ordervärde

Det här är en opinionstext publicerad på Dagens Media.

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Det finns flera olika sätt, varav den mest välkända är att optimera e-handlarnas investering mot ett visst ROAS (return on ad spend), eller intäkter på mediespend, där ordrar med högre ordervärden får en större vikt i budgivningen. Denna budstrategi bidrar visserligen till högre intäkter, men inte nödvändigtvis vinster, då produkter som säljs ofta men med små marginaler i vissa fall premieras framför de med högre vinstpotential.

Lyft fram produktkategorier med högre ROAS

Detta kan man lösa genom att ställa in olika ROAS-mål för olika produktkategorier: lägre ROAS för kategorier med högre marginaler och vice versa. Den vanligaste strategin är att man har ett ROAS-mål för ett helt konto, eller en hel butik, med den fördelen att kontot blir mycket enklare att sköta. Steget vidare vore då att gå mer granulärt och försöka anpassa budgivningen mer efter förutsättningarna i produktsortimentet.

Utnyttja marginalerna i din produkt-feed

Jobbar man med feed-lösningar och Google Shopping kan man om möjligt inkludera marginalerna för varje produkt i själva produkt-feeden, för att sedan dela upp sortimentet i olika hinkar, exempelvis låg-, mellan- och högmarginalsprodukter. Detta för att sedan ställa in olika ROAS-mål för de olika kategorierna. Har man tillräckligt detaljerad data kan man rentav stänga av annonsering för produkter som inte bidrar till någon vinst.

Som ett illustrerande exempel går det att dela in sitt sortiment i tre lika tredjedelar baserat på deras marginaler. Sedan ställer man in en högre prioritet för deras interna favoriter, och ett lägre ROAS-mål för att låta budalgoritmen få mer spelutrymme för att hitta nya kunder. För produkter med lägre marginaler stramar man i stället åt budgivningen så att mer krut kan läggas på den förra hinken. 

Optimera mot lageromsättning

Prioriterar man däremot att bli av med produkter från lagret kan man också välja att titta på antalet konverteringar, eller ordrar, som ett sekundärt mått. Om e-butiken exempelvis under en kort tid vill rensa inventarierna för att få plats med nästa säsongs nyheter kan man i stället försöka maximera antalet konverteringar och sikta på att minimera CPA.

Maximera SEM för e-handel

Allt eftersom e-handlare i högre grad delar med sig av sina utmaningar, har digitala marknadsförare fått tillgång till mer och mer teknologi för att kunna tackla dessa. Det är i denna symbios som man hittar lösningar som ovan och vi ser fram emot att se andra e-handlare bryta ännu mer mark för att lyfta sin e-handel till nästa nivå.

 

Michael Truong

Senior Paid Search Specialist på Iprospect

Ämnen i artikeln:

Iprospect

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.