Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Så gör de största annonsörerna i jul

En av årets absolut viktigaste försäljningsmånader är här. Fyra av Sveriges största julannonsörer delar med sig av sina strategier och planer.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 13 December 2018, 06:00

Ämnen i artikeln:

VolkswagenTele2Media MarktRusta

Jeanette Asteborg, Volkswagen, Mia Lund Hanusek, Mediamarkt, Martina Göransson, Tele2, och Linda Estenthal, Rusta.

Foto: Montage

2017 omsatte decemberhandeln 77,3 miljarder kronor, ungefär 20 procent mer än den genomsnittliga månaden under året. I år spås omsättningen öka med ytterligare 3 procent.

De fem annonsörer som investerade absolut mest under den sista veckan i november och hela december 2017 är Ica, Elgiganten, Svenska Spel, Volkswagen och Coop. Det enligt bruttosiffror från Sifo.

När Volkswagen planerar sina kampanjer tittar de mycket på beteende, säger Jeanette Asteborg, marknadschef på Volkswagen. Under jul reser många till sina nära och kära, då är exempelvis radio och utomhus en bra mediekanal, samtidigt som fler kanske har tid att titta på både tv och play-tjänster.

- I 10 år har vi sponsrat skidlandslaget och vi har en ren bilfilm där landslaget har huvudrollen. I kampanjen pratar vi om hur Volkswagen är anpassad efter svenska vintrar, säger hon.

Mediamarkt placerar sig på plats 17 över de 20 största annonsörerna under julen, då hemelektronikkedjan förra året köpte medier för 52 miljoner kronor brutto totalt och därmed ökade med cirka 40 procent. Mediamarkt ökade mest i kategorin mobilt medan bolaget drog ned nästan helt på strömmande media och utomhus.

- Vi satsar stort på investeringarna även i år. Vi investerar i traditionella medier som tv och direktreklam samt digitala medier och mobilt som är en viktigt del av det digitala. Trafiken till sajten från mobilen ökar mer och mer, säger Mia Lund Hanusek, marknadschef på Mediamarkt.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt vecka 50.

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.   

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.