Marknadsföring
Så gick SBAB:s Globen-show med Erik Haag
Publicerad: 16 november 2017, 10:21
På scen stod bland andra Erik Haag, Björn Gustafson, Mira Skäringer, Nour el Rafai och Johan Rheborg. Foto: Morgan Norman / Linnéa Kihlström
Igår visade Erik Haag tillsammans med ett gäng komikerkolleger att boendeekonomi kan vara "jättekul" i SBAB:s Globen-show. "Vi har jobbat för att gå ifrån den stereotypa reklamen", säger marknadschef Lukas Krol.
Igår kväll fylldes Globen i Stockholm av en nyfiken publik som undrade hur det är möjligt att göra boendeekonomi "jättekul".
För det var ju faktiskt det som SBAB utlovade med den komikerspäckade showen som heter just "Boendeekonomi är jättekul". På scen stod bland andra Erik Haag, Björn Gustafson, Mia Skäringer, Nour el Refai och Johan Rheborg.
SBAB:s marknadschef Lukas Krol är mer än nöjd med kvällen.
– Jag tycker att det var en fantastisk kväll. Vi lyckades nå ett fullsatt Globen, vilket var ett av målen med satsningen. Jag har bara hört lovord sedan vi stängde portarna igår kväll, säger han till Dagens Media.
Vad handlar lovorden om?
– Framför allt att folk helt enkelt har haft en väldigt rolig kväll, och att man inte hade trott att det var möjligt att göra någonting kul av det här. Bara att lyckas ro ihop någonting stort kring ämnet och faktiskt få folk att köpa biljetter till en show som en bank arrangerar skulle jag vilja säga är smått unikt.
Hur har ni lyckats med det?
– Det handlar bland annat om att vi under hela året byggt upp vår webbserie utifrån en resa, som slutligen lett fram till showen. Vi har jobbat för att gå ifrån den stereotypa reklamen och på så vis fått många kunder att bli intresserade. Med tanke på att showen bara hände vid det ett tillfälle, fick nog folk känslan att det gällde att vara där. Vi intervjuade personer ur publiken både före och efter showen, och kommer att klippa ihop en film av det.
Vad har man som varumärke att tjäna på att arrangera en sådan här show?
– En del av den här satsningen var att fylla vårt varumärke med emotion. Det var därför vi valde att använda oss av humor för att göra ett område folk generellt tycker är ointressant, till någonting roligt och lustfyllt. Framför allt vill vi få folk därute att börja fundera lite kring sin boendeekonomi, eftersom det är en sådan viktig del av allas vår vardagsekonomi. Jag hoppas att publiken tog med sig det från igår, och såklart känslan av att det inte behöver vara knastertorrt.
Har ni hunnit dra några lärdomar ännu?
– Vi har dragit en del slutsatser som vi har tagit med oss i det löpande arbetet, och kommer att göra en utvärdering av hela året kring vad vi kan ta med oss framåt. Nästa år kanske inte behöver slå det här året, men vi kanske kan göra någonting ännu smartare i vår kommunikation.
Kommer ni göra liknande shower framåt?
– Det får tiden utvisa, just nu försöker jag bara att njuta av gårdagen. Men jag kan tänka mig att det mod vi visat i satsningen, kring att göra någonting som folk kanske inte tänker sig att en bank gör, kommer att kvarstå. Sedan får vi se vilka uttryck det kommer att ta sig.