Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Så drabbas byråerna av JC:s konkurs

JC:s konkurs kan drabba runt 250 anställda inom bolaget.

Foto: Wikipedia

Klädkedjan JC går i konkurs. Kommunikationsbyrån House of Friends avslutade sitt samarbete med klädkedjan under 2018: ”Det är alltid ett risktagande från byråernas sida när uppdragsgivarna vill göra krediten till en del av upphandlingen.”


Publicerad 2019-04-26 13:35

Ämnen i artikeln:

JC

Dela artikeln:

Under torsdagen kom beskedet att klädföretaget JC avbryter företagsrekonstruktionen och ansöker om konkurs. Flera medier rapporterar om att runt 250 anställda inom bolaget kan drabbas av detta. 

LÄS MER: VD:n som ska rädda krisande JC  

Under 2017 investerade JC 7,8 miljoner kronor i medieköp, där en stor del var utomhus. Under 2018 låg medieköpen endast på 465 000 kronor, där utomhuskostnaderna var nollade. Siffrorna kommer från Sifo och visar bruttoinvesteringar.

JC har tidigare samarbetat med mediebyrån Starcom, men samarbetet avslutades. 

House of Friends var den senaste kommunikationsbyrån som klädföretaget samarbetat med. Magnus Widgren, koncernchef på House of Friends, berättar för Dagens Media hur konkursen har påverkat dem:

– House of Friends beklagar JC:s utveckling, trots hårt kämpande från såväl ägare som ledning och personal. Vi har inte jobbat med JC det senaste året och drabbas inte nämnvärt. Det är alltid ett risktagande från byråernas sida när uppdragsgivarna vill göra krediten till en del av upphandlingen. Kommunikationsbyråer bör inte agera bank. Det ökar både risken och försvårar samarbetet, säger han i ett mail.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.