Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Marknadsföring

Resejättens kupp i Let's dance-pausen

Publicerad: 12 April 2019, 18:46

Tui tog över reklamblocket i Let's dance-pausen klockan 20.45.

Foto: TV4

Resebolaget Tui tog över reklampausen i fredagens Let's dance på TV4 – med en 2 minuter och 30 sekunder lång reklamfilm om företagets satsning på klimatkompensation.


Ämnen i artikeln:

TV4Lets dance

I torsdags kom nyheten om att Sveriges största resebolag Tui från och med den 1 maj ska börja klimatkompensera alla egna resor och hotellvistelser för de nordiska resenärerna. 

För att sprida buskapet har Tui gjort en över två minuter lång reklamfilm. Filmen är skapad inhouse. 

Under fredagskvällen visades hela filmen i sin helhet i Let's dance-pausen klockan 20.45. 

– Budskapet är superviktigt och är man marknadsledande så måste man pusha kategorin. Vi hoppas fler ska följa efter och ta den här typen av initiativ, det behövs för hela industrin. Är det en konkurrensfördel för oss så är det bra – följer andra efter så är det ännu bättre, säger Johan Ydring, head of brand and marketing på Tui, till Dagens Media.

Filmprojektet tog sex intensiva veckor från att Tui bestämde att man skulle ta klimatinitiativet till kvällens premiärvisning på TV4. 

– Det är väldigt snabbt för en så pass stor investering. Vi är nöjda, även om man alltid hade önskat att man haft ett par veckor till. 

Ämnet är viktigt men också känsligt att prata om, menar Johan Ydring. 

– Det gäller att man hittar rätt ton. Juridiskt sett är det inte enkelt. Det har vi sett när Max åkte dit när de marknadsförde sin klimaträddande hamburgare. Det är lite snårigt med vad man får säga och inte. Men vi har haft nödvändigt expertis som har petat i projektet. 

Här kan du se hela filmen. 

 

 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

TV4Lets dance

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.