Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Replik till Playad: ”Saknas delar i tävlan mot techjättar”

Samarbete och gemensam annonsteknologi är nycklarna till ett hållbart lokalt ekosystem som kan konkurrera med Google och Facebook, skriver Smartclips Jonas Rundgren i en replik till Playad.

Publicerad: 20 Mars 2020, 10:44

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Jonas Rundgren, managing director på Smartclip, lyfter de tyska mediebolagens allianser som exempel på hur man kan starka den egna marknaden.


Ämnen i artikeln:

SmartclipPlayadcoronaviruset

Ett debattinlägg bygger på att man skall ha olika uppfattningar, det är själva definitionen av en debatt. Därför känns det kanske som en trist start när jag säger att jag är enig med Playad och Mats Ståhl i hans inlägg om att annonsörer nu, mer än någonsin, måste investera i vårt svenska medielandskap då vår lokala journalistik och dess kvalitet behövs mer än någonsin.

LÄS MER: Playads uppmaning: ”Dags att annonsera svenskt” 

Det jag dock saknar är en nyanserad debatt om varför Google och Facebook får så stor del av annonskakan. Inte bara i Sverige utan också globalt. Och hur vår lokala mediemarknad måste agera för att få fram alternativ som kan tävla med det som annonsörer efterfrågar, utöver ett rent journalistiskt, samhällsnyttigt och redaktionellt perspektiv.

Google och Facebook har lyckats skapa en unik position genom att förse köpare med verktyg som gör det enkelt att köpa. I dag kan vem som helst med ett kreditkort och baskunskaper skapa en effektiv annonskampanj med några knapptryckningar. Dessutom har Google och Facebook förstått hur man på bästa sätt kan aktivera den data man får från sina användare. Inte bara på sina egna ägda kanaler utan också på det öppna internet utanför. De har också lyckats etablera ett slags självreglerat mätsystem där man gång på gång bevisar sin egen effektivitet. Kort sagt kontrollerar de hela värdekedjan i vårt digitala ekosystem och har på så sätt byggt en skalbarhet och enkelhet som få kan tävla med.

I just detta finner vi pusselbitarna som saknas för att svenska medieägare med sitt professionella, trovärdiga och mer kvalitativa innehåll ska kunna tävla med de globala jättarna om medieköparnas och annonsörernas investeringar.

”Medieägare måste jobba tätare tillsammans, kanske även med den som tidigare var ens störste konkurrent”

Vi på smartclip har länge drivit på idén att lokala medieägare måste jobba tätare tillsammans, kanske även med den som tidigare var ens störste konkurrent. Vi måste se djupare än gemensamma paketeringar och erbjudanden. Bara genom att på riktigt närma oss varandra kan vi skapa synergieffekter inte bara för oss själva utan också, och kanske framförallt, för annonsörerna.

Lokala medier måste på samma sätt kontrollera värdekedjan och bygga en i grunden gemensam infrastruktur i form av annonsteknologi och datahantering för att kunna harmonisera sitt erbjudande så att det blir enkelt att köpa. En accesspunkt, en teknisk specifikation och en dataprofil som heter lika och fungerar likadant i ekosystemet, alldeles oavsett vilket media som en annonskontakt skall levereras på. Mätning, valuta och uppföljning måste förenklas och därtill göras transparent för köparen. Det skapar ett mervärde och en trovärdighet som de globala jättarna inte kan tävla med.

Utöver en gemensam infrastruktur och mätbarhet måste den svenska marknaden likt flera andra europeiska marknader också på allvar hantera gemensamma lösningar för privacy-frågor och användardata. Ett gemensamt ”single sign on” och hantering av användarens medgivande (CMP) kommer vara det enda sättet att tävla med Google och Facebook och göra den allt mer värdefulla förstapartsdatan som man redan äger mer användbar och framför allt skalbar.

”Den tyska marknaden har insett att endast genom samarbete mellan medier kan maktbalansen ändras”

Smartclip är sedan ett par år tillbaka en del RTL Group och dotterbolag till Mediengruppe RTL (RTL Tyskland) vars vision är att utveckla en öppen och oberoende Europeisk adtech-plattform för medier och streamingägare. En plattform där medieägare kan kontrollera och äga sin egen värdekedja med en gemensam agenda och road map. Den tyska marknaden har insett att endast genom samarbete mellan medier kan maktbalansen ändras och gemensamma krafter skapa konkurrenskraftiga alternativ. Det visar inte minst projektet Ad Alliance, där ledande lokala medier jobbar tätt ihop och på allvar har lyckats konkurrensutsätta de globala jättarna på sin egen hemmaplan. Data- och privacyfrågan adresseras genom

 Ytterligare ett gemensamt initiativ i European Net-id foundation där medier i alla storlekar samlas via ett ”single sign on” med användares integritet säkerställd och möjliggör en gemensam datastrategi.

Smartclip firar tio år i Norden i år och arbetar i dag med de allra flesta lokala medier för att skapa en långsiktigt hållbar och lönsam videoaffär. Tillsammans har vi skalbarheten – nu behöver vi diskutera infrastrukturen för att sänka komplexiteten på vår fragmenterade marknad. Vi bjuder därför in alla medieägare till en dialog om hur vi i våra små nordiska marknader kan – och åtminstone enligt oss – måste samverka för att bygga för en långsiktigt hållbar lokal videomarknad med smarta och konkurrenskraftiga lösningar. Självklart är våra vänner på Playad också välkomna att delta i en sådan diskussion.

Jonas Rundgren, Managing Director, smartclip Nordics

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.