Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Rekordmånga anmälningar mot spelreklam

Publicerad: 25 Februari 2019, 07:09

Prefect day media har anmälts till Konsumentverket.

Sedan årsskiftet har 230 anmälningar gjorts mot spelbolagens reklam och intensiva marknadsföring. Alex och Sigges podcast är ett av många exempel.


Ämnen i artikeln:

Sigge EklundAlex SchulmanATG

2018 tog Konsumentverket emot cirka 400 anmälningar mot otillåten och missledande spelreklam. I år har redan 230 anmälningar gjorts. 

Det handlar om en uppsjö välkända spelbolag och tjänster som har anmälts – Expekt, Betsson, Leo Vegas, ATG och Metal Casino – för att nämna några.  

Ett annat ärende gäller Perfect day media, bolaget bakom Alex Schulmans och Sigge Eklunds podd, som anmälts för att ha marknadsfört ett nätkasino på ett ”ett osakligt och obalanserat sätt”. 

Den mediala uppmärksamheten efter att den nya spellagen trädde i kraft i januari tillsammans med Spelpaus har sannolikt påverkat många anmälare. Den nya tjänsten Spelpaus, där spelare kan stänga av sitt spelande, har lockat cirka 20 000 personer sedan årsskiftet – många av dem fortsätter dock att ta emot spelreklam trots att de har registrerat sig för tjänsten.  

Konsumentverket har tolv pågående tillsynsärenden som rör otillåten spelreklam. 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.