Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Reklamgurun: ”Svenskars besatthet av digitalisering är helt fel”

Mark Ritson.

INSIKT. Stjärnprofessorn Mark Ritson tycker att svenska marknadsförare är för trendkänsliga för sitt eget bästa.


Publicerad 2019-05-03 12:10

Ämnen i artikeln:

digitalt

Dela artikeln:

 Att den gamla världens reklammetoder inte längre går att tillämpa är skitsnack, säger stjärnprofessorn Mark Ritson från Melbourne Business School.

- Saker förändras, men de har alltid förändrats. Digitaliseringens betydelse för marknadsföringen är överdriven, speciellt i Sverige. Det största mediet är fortfarande tv, som är dubbelt så stort som sociala medier och online-video tillsammans. Det får man inte intryck av när man pratar med branschen.

Han gillar Sverige, säger han, ”svenskarna är ett framåtsträvande folk, vilket är bra i de flesta fall”.

- Men inom marknadsföringen betyder det att man fokuserar för mycket på det nya. Swedes love new shiny things. Men metoderna är bara en liten del av marknadsföringen, 7-8 procent av den totala utmaningen - man får intrycket av att det handlar om 90 procent.

Läs mer i Dagens Media Insikt vecka 18, om hur Mark Ritson tycker att annonsörer ska investera sina marknadsföringspengar – och om vad han anser är reklamares vanligaste misstag.

Här kan du teckna dig för en gratis provprenumeration. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.