Marknadsföring
Rapport: Youtube påverkar mer än Instagram
Publicerad: 29 november 2018, 09:46
Uppdaterad: 29 november 2018, 09:55
"Vi hade trott att konvertering genom Instagram Swipe skulle vara absolut mest kraftfullt", säger Daniel Strandberg, vd på Troot Network.
Videoklipp på Youtube påverkar målgruppen 15-35 år i större grad än bloggar och Instagram. Det visar en rapport från Troot Network och mediebyrån OMD.
De yngre i målgruppen säger att de rekommenderar och köper produkter mycket lättare baserat på det Youtube-innehåll de konsumerar än vad de gör genom bloggar och Instagram.
Daniel Strandberg, vd på Troot Network, tror att äkthet är den största orsaken till att Youtube påverkar mer än Instagram och bloggar.
– Genom Youtube får man en mycket mer nära kontakt med tittaren, det blir mer trovärdigt. Följer du en Youtubekanal där du verkligen gillar individen så blir han eller hon mer eller mindre som en vän till dig. Om en vän rekommenderar något så litar man på det, säger han till Dagens Media.
Men blir det inte samma sak med bloggar och Instagram då, där följer man också individer?
– Jo, men det finns mindre filter på Youtube. En blogg kan du exempelvis justera mer och finslipa. Youtube är mer rått och äkta, och du får med kroppsspråk, tonalitet och ordval
Trots att rapporten visar att majoriteten (78 %) tycker att det finns ett värde i att visa produkter eller tjänster via Youtube-klipp, så svarar 42 procent att de aktivt valt att avfölja en Youtuber på grund av att de anser att det har varit för många kommersiella samarbeten.
Daniel Strandberg säger att det är viktigt att innehållet är väl integrerat på ett naturligt sätt och att sponsrat innehåll inte utgör mer än var tredje klipp.
Daniel Strandberg säger vidare att resultaten för Instagrams swipe-funktion är särskilt intressanta. Bara 10 procent svarade att det innehållet påverkade dem starkast.
– Vi hade trott att konvertering genom Instagram Swipe skulle vara absolut mest kraftfullt men vi ser att Youtube fortfarande är betydligt starkare.
Facebook har avböjt att kommentera rapporten.
Om rapporten:
• Genomförd i juli, 2018
• Målgrupp 15-35 år
• 1004 deltagare