Marknadsföring
Rapport: Bristande transparens driver på inhouse-trenden
Publicerad: 14 januari 2019, 09:28
Ving har sedan flera år tillbaka en egen inhouseavdelning.
Foto: Janne Næss
87 procent av beslutsfattare är oroade över mediebyråernas transparens, visar en färsk rapport framtagen av Digiday och Bannerflow.
En majoritet av beslutsfattare inom marknadsföring – hela 91 procent – har flyttat åtminstone delar av den digitala marknadsföringen inhouse de senaste åren. Det visar en ny rapport framtagen av annonsplattformen Bannerflow och Digiday.
200 beslutsfattare inom marknadsföring och inhousebyråer i Europa har deltagit i undersökningen. Syftet med undersökningen är att ta reda på utlösande faktorer samt möjligheter och hinder för att arbeta med digital marknadsföring inhouse.
Kostnader är den utmärkande faktorn till varför bolag väljer att bygga upp ett eget inhouseteam.
Ökad kontroll och effektivitet är andra viktiga faktorer. Frågan om transparens är en annan viktig anledning till beslutet. Hela 87 procent svarade i undersökning att det finns en oro över bristande transparens hos mediebyråerna.
Ett stort hinder för inhouse-trenden är brist på kompetens, uppgav 56 procent av de svarande. 46 procent uppgav bristande resurser som ett hinder för att bygga upp inhouseteam. Det fanns också en oro för att return of investment (ROI) får så stort fokus att kreativiteten skadas.
Även om inhousetrenden är tydlig tror dock 63 procent att inhouse är en övergående trend.
Nyckelstatistik:
– 58 % av varumärkena anger att de kan driva ett inhouse-team på egen hand.
– 56 % anger en brist på talang och kompetens som det största hindret för att bygga upp ett inhouse-team.
– 96 % tror att tillgången till adtech har möjliggjort inhouse-förflyttningen.
– 63 % tror att inhouse är en övergående trend.