Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Petter: ”Samarbeten var ett big NO NO”

Publicerad: 22 April 2019, 06:57

”Jag har jobbat med massor av starka varumärken under mina 20 år, men det som Huawei gjorde var att de löpte linan ut och fegade inte. Därför blev den kampanjen riktigt lyckad”, säger Petter.

Foto: Janne Næss

Det blir allt vanligare att artister samarbetar med varumärken. Just nu rullar en kampanj där Zara Larsson frontar Huawei. Dagens Media bjuder därför på en tidigare publicerad intervju med artisten Petter, som även han varit ansikte utåt för den kinesiska mobiltillverkaren.


Ämnen i artikeln:

Huawei

Denna artikel är tidigare publicerad i Dagens Media nummer 11, 2018.

Petter Alexis Askergren, kanske mest känd som enbart Petter, har hunnit med en rad varumärkessamarbeten under sina 20 år som artist. Han anser att sättet att promota hans musik på i dag i grunden ser ungefär likadant ut som i slutet av 1990-talet. Som artist har han alltid velat stå utanför stereotyper och normer – det har inte förändrats. Men i dag är man som artist inte lika beroende av exempelvis radio eller att göra intervjuer som tidigare. Man skapar sina egna kanaler.

– Min publik hittar mig ändå och i dag är så klart sociala medier en stark kanal att kunna kommunicera släpp och aktiviteter i, säger han, och fortsätter:

– Jag tror att den stora skillnaden handlar om att vi äger våra egna kanaler, studios, musik, videokanaler och med ganska enkla medel kan nå ut. På 90-talet kostade en hyfsad video en kvarts miljon, i dag gör du det med en smartphone. En studio kostade galet mycket, i dag spelar vi in hemma i garderoben. Det gör också att det så klart blir mycket skit som kommer, vilket gör det svårare för alla att sticka ut och synas i bruset. Där gäller det att vara smart och smida Jönssonliganplaner.

Hiphopen har alltid varit nyskapande och legat i framkant när det kommer till sätt att nå ut med musiken. Petter ger Big Pun’s streetpromotion kring albumet ”Capital Punishment” på 90-talet som exempel. Via så kallade street teams skapades ett snack kring plattan på gräsrotsnivå.

– Sedan är det så klart många artister som syr ihop sina släpp med tech-branschen, som Jay-Z och telefoner. Det finns många exempel på olika sätt att skapa ett stort intresse. Intresse är alltid bra att ha, men viktigast av allt är att din konst eller produkt smäller 100 procent, för utan kvalitet kommer du aldrig löpa hela vägen in i mål. Dessutom behöver företag som vill samarbeta med artister, konstnärer, låtskrivare och kreativa människor överlag ha lite mod att löpa hela linan ut och tänka långsiktigt. Ibland ser jag hur man fegar och då blir det halvdant.

Tidigare var det mindre accepterat att artister samarbetade med varumärken, men i dag blir det allt vanligare. Vad beror det på?

– Jag var en av de första i det här landet att göra dessa samarbeten. Minns även att Robyn gjorde det för en deodorant. Vi fick kolossalt mycket skit. Men det bygger på vår historia. Vi hade fram till mitten av 80-talet bara två kanaler, ingen reklam. Det som var som reklam hette ”Anslagstavlan”. Reklam såg man på bio och det var väldigt intressant och spännande men också främmande, säger Petter, och fortsätter:

– Att artister skulle göra dessa samarbeten var ett ”BIG NO NO”. Jag tillhör dock hiphop-kulturen där samarbeten tvärtom är en fjäder i hatten, speciellt om varumärket i fråga är ett stort och bra, typ Air Jordan eller Sprite. Jag gjorde en kampanj med Sprite 2001, fick galet mycket skit för det av journalister och artister. Artister som kritiserade mig då har jag i dag hjälpt att förhandla fram sina egna avtal med större aktörer. Utvecklingen har alltså gått framåt, det är inte skandal längre.

I november 2015 blev Petter ansiktet utåt när den kinesiska mobiltillverkaren Huawei på riktigt skulle slå sig in på den svenska marknaden. Bakgrunden till att Huawei valde just honom handlar om att han vågar utmana sig själv och ge sig in på ny mark, en bra match eftersom budskapet i kampanjen löd ”For the brave”.

– Jag har jobbat med massor av starka varumärken under mina 20 år, men det som Huawei gjorde var att de löpte linan ut och fegade inte. Därför blev den kampanjen riktigt lyckad.

Vad är viktigt för dig för att du ska tacka ja till ett kommersiellt samarbete?

– Att jag själv gillar verksamheten, produkten och konsumerar den. Den bör passa in i min livsstil och hur jag tänker. Sen måste mitt värde respekteras, och har vi en transparent dialog så bidrar jag ofta med min egen kreativitet så att vi kan maxa ut det för båda parter. Till sist kommer långsiktigheten. En viktig del är att det bör bottna i något som jag arbetar hårt och passionerat med, musik eller vin, mat och hotellverksamhet.

Vad har du att vinna på att samarbeta med ett varumärke?

– Massor, vi kan lyfta varandra och nå gemensamma mål. Varför har du en massa gästartister på en skiva? Jo, för att jag ser dem som idoler och något som tillför, samt lyfter jag dem så lyfter de mig. Vi är på tok för fega för dessa gränsöverskridande samarbeten. Varför har jag gästspel på Hotell Granen i Åre med några av landets bästa kockar? Ja, det säger sig självt. Varför jobbar Ica med Starbucks? Tyck vad du vill om de två, men ”Fika på Ica” är inte så jävla dumt. Se på hur alla sneakermärken i dag samarbetar med artister.

Finns det några risker med att ingå ett samarbete med en kommersiell aktör?

– Ofta tror jag att risken är större för den kommersiella aktören, då man gärna vill jobba med en stabil människa och inte någon som är en ”loose cannon” och flippar med jämna mellanrum. Som artist eller konstnär behöver du göra en ordentlig koll på vilka du går ihop med, men framför allt tycker jag att allt bottnar i om du själv konsumerar produkten, då är trovärdigheten ganska självklar. Det är det viktigaste.

Denna artikel är tidigare publicerad i Dagens Media nummer 11, 2018.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Huawei

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.