Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Nytt företag sjösätter flytande utomhusreklam

Publicerad: 13 Januari 2020, 16:03

Företaget Billboat lanserar ett nytt medieformat. T.v. Max Bjurström, grundare och vd för Billboat, och Daniel Redgert som driver Redgert Comms (t.h)

Det nya företaget Billboat ska erbjuda en reklamyta på omkring 50 kvadratmeter på sjön. Med ombord är PR-profilen Daniel Redgert, som går in som delägare.


Ämnen i artikeln:

Daniel RedgertUtomhusreklam

De nya reklamytorna kommer att placeras på en eldriven enhet som, enligt Billboat, ska vara klar inom kort. Det handlar om digitala full motion-skärmar som är 50 kvadratmeter och visar reklam på bägge sidor av båten. Den planerade färden är fyra mil lång och går genom Stockholm tre gånger om dagen 5–7 dagar i veckan. Sjösättning ska ske första halvan av 2020.

Bakom det nya företaget står Max Bjurström, som har ägnat det senaste decenniet åt att arbeta med marina exploaterings-, miljö- och infrastrukturprojekt.

– Jag har tillbringat tusentals timmar genom åren med att sätta mig in i det strikta regelverket för sjötrafik och fartyg i och med mitt jobb. Med det i bagaget har vi genom skandinaviska tillverkare kunnat bygga den pråmliknande enheten helt efter vad man får och inte får göra på vatten, säger grundaren och vd:n Max Bjurström.

Med sig ombord har han PR-profilen Daniel Redgert, som gått in som delägare och vars ansvar blir försäljning och marknadsföring. 

– Initialt kommer vi att arbeta med koncept för att våra kunder ska få 100 procent share of voice samt att kunderna får möjligheten att nå just de platser de vill. Självklart har vi tagit fram en standardrutt som inriktar sig på innerstaden och de anslutande stadsdelarna, Stockholms vattenområden ger oss stora möjligheter att synas över hela staden. Här ska även poängteras att ”skärmen” är flyttbar, den kan likväl synas i Visby om en kund önskar det!

Vad kommer prisnivåerna ligga på?

– Vi är någonting mellan de stora digitalskärmarna som är fast monterade på fasader och skärmar/analoga bilder som är i rörelse på bussar, tvärbanor och taxibilar.

Givet dagens klimatdebatt, hur tänker ni kring att båten ska åka 12 mil om dagen (utan passagerare)?

– Med hänsyn till klimatet har vi tagit fram en enhet som är eldriven, vi vill föregå med gott exempel för sjöfarten genom att visa att till och med en båt med stora digitala skärmar kan gå på eldrift. Det har tagit lång tid att ta fram koncepten men nu är vi där!

Stockholm blir första stad att testa medieformatet som Billboat valt att kalla Floating Out of Home (FOOH). Därefter väntar, enligt Billboat, etablering i flera andra internationella städer.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Daniel RedgertUtomhusreklam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.