Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

Nytt branschinitiativ ska trygga reklamköpen och motverka skadligt innehåll

Publicerad: 28 oktober 2022, 11:51

Det globala ramverket Garm Nordic ska trygga reklamköpen och garantera brand safety.

Foto: Pressbild

Annonsörer, intresseorganisationer, medieföretag och representanter från de största digitala plattformarna i Norden går ihop med syftet att motverka skadligt innehåll samt trygga annonsköpen på digitala plattformar.

Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerToppnyheter eftermiddag

Linnéa Kihlström

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se


Det växande problemet med skadligt innehåll på digitala plattformar är en huvudvärk för såväl publicister som annonsörer. Nu går stora delar av branschen ihop för att för att ta krafttag mot problemet.

I dag lanseras det översatta globala ramverket Garm (Global Alliance for Responsible Media) Nordic. Initiativet initierades av Sveriges Annonsörers globala moderorganisation WFA (World Federation of Advertisers). Lanseringen i Norden drivs av Sveriges Annonsörer och dess systerorganisation i Finland, men backas av medieföretag, intresseorganisationer, annonsörer och representanter från de största digitala plattformarna i Norden.

Syftet är att motverka skadligt innehåll samt trygga trygga reklamköpen på digitala plattformar. I definitionen av ”skadligt innehåll” ingår exempelvis våld, vapen, mobbning, trakasserier, desinformation och nakenhet. 

Konkret styr ramverket var ett varumärke exponeras på respektive plattform med en gemensam standard, i stället för att olika aktörer ska ha olika ramverk som det ser ut i dag. På så sätt blir också annonsköpen tryggare.

I ett pressmeddelande säger Hanna Riberdahl, vd Sveriges Annonsörer, att marknadsförare runtom i världen prioriterar frågan om att skapa en sund och trygg miljö på sociala och digitala plattformar.

– Vi som annonsköpare behöver ta vårt ansvar och ställa krav, men för att det ska bli hållbara lösningar krävs samverkan mellan alla parter. Målet med Garm Nordic är att skapa en tydlig väg framåt för den nordiska marknaden, med rätt balans mellan regleringar och egenåtgärder som Garm med tydliga definitioner samt riktlinjer för brand safety, säger hon.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev