Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Nytt adtechbolag hävdar att de kan koppla ihop annonsörer och medier - på minuter

Publicerad: 15 November 2018, 07:30
Uppdaterad: 16 November 2018, 07:27

Socius grundare Daniel Butler och Frode Jensen.

Foto: Alex Assensi

Adtechbolaget fokuserar på att länka ihop mindre annonsörer med lokal press: "Du kan lägga upp en annons under en kafferast, så enkelt är det" säger medgrundaren Daniel Butler.


Ämnen i artikeln:

ProgrammaticDagspress

En ny adtech-aktör har precis äntrat den svenska marknaden. Uppbackade av den tyska mediemogulen Axel Springer, och med över en miljon i fickan - i form av DNI-bidrag från Google - är Bolaget Socius ambition att förenkla livet för mindre företag som vill annonsera i riks- och framförallt, lokalpress.

Inför byggandet av Adtech-plattformen “Solo” tittade Socius-grundarna Daniel Butler och Frode Jensen på vilka verktyg små annonsörer vanligtvis använder. 

- Många små använder Google och Facebook i sin marknadsföring, och har slutat annonsera i lokala medier eftersom det är för krångligt och dyrt för dem, säger han och fortsätter:

- Vi ställde oss frågan hur vi skulle kunna möjliggöra för dem att på ett enkelt sätt köpa annonser i nyhetsmedier igen.

Socius verktyg Solo gick live i Norge tidigare i år, och nu står resten av Norden på tur. 

Det adtechbolaget bistår mindre annonsörer med - en kategori som de hävdar har fallit mellan stolarna då de ofta är för små och resurssvaga för dyra byråsamarbeten- är ett verktyg som man kan använda för att på ett enkelt sätt skapa native-annonser. 

Annonsören laddar upp bild, text och till exempel logotyp mot verktyget Solo, via sitt företags Facebooksida. Solo kopplar upp mot en programmatic-server, och på någon minut kan annonsen placeras på den rikstidning eller lokaltidning som valts. Om man väljer en rikstidning väljs det geografiska område ut som är mest relevant för annonsören. Socius har inget samarbete med Facebook, utan använder sig av deras plattform.

Solo sköter sedan all optimering och annonsens så kallade performance. 

-Du kan lägga upp en annons under en kafferast, så enkelt är det. Sen ser vi till att den går så bra som möjligt, säger Daniel Butler och fortsätter:

- Adtech har varit komplext, väldigt kopplat till stora bolag och dyrt att få tillgång till. De hindren avlägsnar vi.

Enligt den reseach som Socius gjort, så har annonser i lokala medier fått en stark respons jämfört med annonser till Facebook. Förtroendet för avsändaren har visat sig vara tre gånger högre när annonsen syns på en nyhetssajt jämfört med den sociala plattformen.

- Nativeannonser har dessutom, förutom att de presterar bättre än banners, mycket striktare ramar. Det innebär att färre saker kan gå fel.

Socius har inlett samtal med flera mediehus om vidare samarbeten. Daniel Butler säger dock att han inte kan nämna några namn än.

- Vi pratar om att rulla ut den här lösningen specialgjord för några mediehus. Då är idén att säljteamen på de olika tidningarna ska lära kunderna att själva göra natives i verkyget på ett effektivt sätt. 

Skillnaden då säger han, är att Socius då begränsar tjänsten just det mediehusets sajter. 

- Jag tror att det finns ett stort intresse av ett verktyg som man enkelt kan använda för att skala upp sin nativeaffär, avslutar Daniel Butler.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

ProgrammaticDagspress

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev