Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Netric och Brand Metrics i mätsamarbete

Samarbetet ska öka transparensen inom den programmatiska handeln.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 24 Oktober 2018, 09:45
Uppdaterad: 24 Oktober 2018, 13:00

Ämnen i artikeln:

Programmatic

Foto: Pixabay

Adtech-bolaget Netric har teamat upp sig tillsammans med mätbolaget Brand Metrics. Genom samarbetet kan publicister mäta och rapportera om vilken effekt kampanjer har haft på annonsörernas varumärken. Det nya samarbetet gäller den programmatiska handeln. 

Daniel Ahlbert, vd på Netric, säger att det tidigare varit svårt att mäta varumärkeseffekten genom programmatiska köp då det har funnits vissa tekniska begränsningar. 

Genom samarbetet hoppas han att den programmatiska handeln ska bli mer transparent. 

– Det kan vara svårt för publicister att bevisa sitt värde när all information ligger på DSP. Det här stärker transparensen då publicisterna kan få mer bevis på effekten av en kampanj, säger han till Dagens Media. 

Samarbetet går enkelt förklarat ut på att en liten andel av de som exponerats för kampanjer svarar på en fråga om hur de uppfattar annonsörens varumärke. 

Sedan kan Brand Metrics algoritm beräkna vilket varumärkeslyft olika kampanjer har skapat. 

 

Ämnen i artikeln:

Programmatic

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.