Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Marknadsföring

När marknaden viker

Publicerad: 12 februari 2019, 10:12

Johan Saxne är Bauhaus marknadschef.

Foto: Janne Næss

DAGENS MEDIA MAGASIN. ”Det absolut sämsta du kan göra är att vara avvaktande”, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus, i nya numret av Dagens Media.


Tio år har gått sedan mediemarknaden tvärnitade. 

Över 4 miljarder kronor försvann och tusentals människor förlorade sina jobb. Nu är vi återigen på väg mot sämre tider. Vad innebär det den här gången? Hur bör man agera?

När nattsvarta rubriker om den ekonomiska krisen prydde tidningarnas förstasidor år 2008 hade Bauhaus precis öppnat tre nya varuhus i Sverige.

Byggvarukedjan hamnade i ett tydligt vägskäl: Antingen skulle man dra i alla nödbromsar – eller göra precis tvärtom. Lyckosamt nog valde man det andra alternativet, säger företagets marknadschef Johan Saxne.

– Vi hade en ägare som förstod att det gällde att gasa trots det svåra läget. När det började vända plockade vi stora marknadsandelar och gick från en position som en bland många till att bli störst i Sverige inom bygg.

Läs mer i nya utgåvan av Dagens Media, som utkommer den 13 februari. Har du ingen prenumeration kan du teckna en här. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.