Marknadsföring
Mindre Zlatan i rutan
Publicerad: 17 mars 2017, 11:04
När Zlatan bytte PSG mot Manchester United bytte han också Nike mot Adidas. Foto: Adidas
Zlatan Ibrahimovic och storklubben Manchester United sponsras av Adidas. Nu planerar klädjätten att dumpa all tv-reklam. "Du ser inte på tv-reklam längre", säger vd Kasper Rorsted.
Adidas lägger av med tv-reklam för att satsa helt på digitalt. Målet är att fyrdubbla intäkterna från e-handeln till år 2020. Det säger sportjättens vd Kasper Rorsted i en intervju med CNBC.
Adidas ska fokusera på marknadsföring i digitala kanaler för att finnas där den yngre målgruppen finns i dag.
– Det är tydligt att den yngre konsumenten tar kontakt med oss huvudsakligen genom mobila enheter. Digitalt engagemang är nyckeln för oss; du ser inte på tv-reklam längre, säger Rorsted till CNBC.
Rorsted tog över ledningen av Adidas förra året och siktar på en intäktsökning från nästan 10 miljarder kronor 2016 till 40 miljarder år 2020.
– Vi kan skapa en mycket mer direkt förbindelse med konsumenter.
Adidas årliga rapport visar att företaget innan 2020 vill mer än halvera kostnaden för sin marknadsföring genom olika partnerskap.
Som tur är kan de som inte får nog av Zlatan Ibrahimovic fortfarande se honom i andra reklamfilmer i tv.