Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Miljoninvesterar i startup för medieköp

It-entreprenören Peter Thomassen går in med mångmiljoninvestering i techbolaget Adgrabber: ”Vi kan nu förenkla vardagen för fler marknadschefer inom kort”, säger Adgrabbers vd Sarah Sinclair.

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Publicerad: 14 Mars 2019, 15:35

Ämnen i artikeln:

MTG

Från vänster: Mattias Hoof, Robin Thyselius, Sarah Sinclair och Robin Kochauf på Adgrabber.

Foto: Press

Den nya tech-startupen Adgrabber får en mångmiljoninvestering av it-entreprenören Peter Thomassen. 

Bolaget Adgrabber har funnits sedan augusti 2018 och har nu utvecklat en ny digital plattform för mediaköp och marknadsföring. De befinner sig också i en stark tillväxt- och utvecklingsfas. Att få en stark investerare som gått in med ett mångmiljonbelopp ser vd Sarah Sinclair som positivt:

– Det känns fantastiskt att få en så stark investerare som Peter Thomassen att gå in med pengar i bolaget. Han har tidigare byggt stora bolag och är en bra pusselbit att få in i Adgrabber, säger hon och fortsätter:

– Det betyder att vi kan växa snabbare än planerat. Vi kommer bland annat anställa fler konsulter inom kort och även lägga mer resurser på att utveckla plattformen. Detta kommer innebära att Adgrabber kan förenkla vardagen för fler marknadschefer inom kort. 

Adgrabbers grundare är ett gäng personer som har en lång erfarenhet inom branschen. 

– Jag har tidigare jobbat för bolag som MTG och Schibsteds lokala säljbolag Annonsdags som försäljningschef. Mina kollegor har liknande bakgrund som mig och förutom det har vi djup kunskap inom programmering och även erfarenhet från byrå och publicistsidan i bolaget, säger Sarah Sinclair.

Adgrabber har enligt Sarah Sinclair uppkommit efter ett behov från marknadschefernas sida, där det i dag finns en stor press på marknadscheferna. 

– Vi vill sätta oss på våra kunders sida. Det finns en stor press och förväntan på marknadschefer i dag. Vår idé är att förenkla vardagen för marknadschefen. Tittar man på stora bolag så sitter ganska många ensamma på sina roller, på sin höjd har de en assistent som sköter delar av produktionen. Vi vill att Adgrabber ska vara ett verktyg som ska ha koll på helheten vad gäller marknadsföring, säger hon. 

Vad har ni för kunder?

– Alla som känner att de inte hinner med sin marknadsföring. Vår priomålgrupp är marknadschefer som sitter på ganska stora bolag där man har alldeles för lite tid, man har väldigt stora krav på sig att analysera marknaden, sätta upp sina egna strategier, kanske till och med producera material, hinna förhandla med andra leverantörer och göra rätt val, och även utvärdera dem. Där ser vi att vi kan gå in och göra skillnad och förenkla deras vardag. 

Hur stora planerar ni att bli, på ett ungefär?

– Vi har redan i dag sett att det vi gör fungerar, så vi har stora visioner med detta. Vi vill inom fem år ha lokal närvaro på ett 20-tal orter i Sverige samt börjat expansionen i Europa. Vår vision är att omsätta en miljard om fem år.

Ämnen i artikeln:

MTG

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.