Marknadsföring
Mediekompaniet gör om i toppen – vd:n lämnar
Publicerad: 5 september 2022, 05:33
Anders Sjösten lämnar rollen som vd på säljbolaget Mediekompaniet.
Anders Sjösten, vd för Mediekompaniet, lämnar när vd och försäljningsdirektör slås ihop till en roll. In kliver i stället Martin Irborg som tillförordnad.
Säljbolaget Mediekompaniet, som ägs av de lokala morgontidningarna i Sverige, gör om i toppen. I stället för att ha en vd och en försäljningsdirektör kommer det ansvaret framöver att ligga på en person.
En konsekvens av det blir att den nuvarande vd:n, Anders Sjösten, lämnar. Under tiden rekryteringen av en vd med ansvar för försäljningen pågår kliver i stället försäljningschefen Martin Irborg in som tillförordnad.
Anledningen till att det görs om i toppen är för att ägarna vill flytta fram positionen för lokal nyhetsmedia. ”Det vill vi göra genom att Mediekompaniet på ett gynnsammare sätt tar del av teknik- och affärsutveckling som sker i ägarnas verksamheter samt att Mediekompaniet får fortsatt utveckla sin affärdrivna och kompetenta säljkultur”, står i ett pressmeddelande.
Anders Sjösten har förståelse för beslutet – även om det innebär att han får gå.
– Självklart känns det tråkigt att behöva lämna Mediekompaniet efter många roliga och framgångsrika år. Jag är stolt över det arbete vi har utfört under lång tid och vill hylla alla fantastiska medarbetare på Mediekompaniet som har kämpat i med- och motvind. Jag har förståelse för ägarnas beslut och vill även tacka styrelsen för ett gott samarbete genom åren, säger han i en kommentar.
Boine Gepertz, ordförande i Mediekompaniets styrelse, beskriver omorganisationen som en offensiv satsning.
– Jag är glad över att vi beslutat oss för en offensiv satsning på Mediekompaniet och det ska bli spännande att se utvecklingen framöver, säger han i ett pressmeddelande.