Marknadsföring
Marina Ahlberg om nya The Media Award
Publicerad: 16 januari 2018, 12:40
Foto: Pressbild
I sex kategorier ska den nya galan "The Media Award" lyfta fram personliga prestationer bland mediebyråer.
Marina Ahlberg är projektledare för Sveriges Mediebyråer som arrangerar Stockholm Media Week. Nu arrangerar de tillsammans med Mediamecca "The Media Award".
Syftet med nya tävlingen The Media Award är att låta mediebyråerna få sin egen gala, där personliga prestationer ska prisas.
– Mediebyråerna har inte haft den här typen av gala tidigare. Vi har Stockholm Media Award inom ramen för Stockholm Media Week, men då handlar det mer om kunskapsöverföring, där vi vill lyfta fram det goda arbetet och goda exemplen. Nu vill vi premiera personer genom personliga priser som primärt går till mediebyråfolk, säger hon och fortsätter:
– Vi ville också ha något positivt där man klappar varandra på axlarna och har det trevligt och kul, oavsett om du jobbar på en konkurrerande byrå. Men sen är det lite av ett test, så vi får se hur det tas emot. Än så länge ser det bra ut. Vi har haft många som skickat in förslag på vilka de vill nominera i de olika kategorierna.
Tävlingen kommer att dela ut priser i sex olika kategorier: Årets Eldsjäl, Årets Rising Star, Årets Front Desk, Årets Medierådgivare, Årets Mediebyråledare och Årets Mediesäljare.
Är det någon kategori som haft extra tryck?
– Årets Eldsjäl låg i toppen när senaste undersökningen gjordes, men jag har ingen aning om hur det ser ut nu.
Har ni sett att en tävling som The Media Award saknats tidigare?
– Våra medlemmar har efterfrågat någon form av branschfest. Då hoppas vi att det här är något roligt att samlas kring. Vi tror på det, men får se hur det går och tas emot.
Kommer The Media Award på något sätt påverka Stockholm Media Award?
– Nej, den kommer att fortsätta på samma sätt. Den kommer vara likadan, där vi istället för personliga priser lägger fokus på arbetet och teamet bakom.
Joakim Örnelid, vd för Mediamecca, håller med Marina Ahlberg om behovet av en ny gala.
– Jag har haft samma önskemål i flera år nu. Just därför känns det så roligt och rätt att Mediamecca och Sveriges Mediebyråer nu hyllar alla hjältar i vår bransch. Att döma av intresset är det inte en minut för sent, säger han och fortsätter:
– Vi är så klart ödmjuka inför en premiär av något helt nytt men vi skulle bli mycket förvånade om det inte redan i år blir en storslagen succé eftersom det finns en lucka och ett behov.
Det går fortfarande att skicka in nomineringarna till The Media Award här.
Tävlingen äger rum på Nalen den första februari.
Arrangörerna bakom Media Award:
MediaMecca & Sveriges Mediebyråer
Kategorier som det går att vinna pris inom:
Årets Eldsjäl Årets Rising Star Årets Front Desk Årets Medierådgivare Årets Mediesäljare Årets Mediebyråledare