Marknadsföring
Lista: Sveriges digitala annonsmarknad på topp-10
Publicerad: 7 juni 2019, 05:30
Sverige kvalar in på topp-10 över Europas största digitala annonsmarknader. Men är långt efter överlägsna Europaettan.
IAB Europe, branschorganisationen för det digitala marknadsförings-ekosystemet, tillkännagav vid sin årliga Interact-konferens, i Warszawa i onsdags, att Europas digital annonsmarknad har ökat med nära 14 procent 2018.
Den totala Europamarknaden värderas nu till 55 miljarder euro, motsvarande 583 miljarder kronor.
Storleken på den svenska digitala marknaden värderas til strax över 2 miljarder euro, motsvarande 21 miljarder kronor.
Det är dock kaffepengar jämfört med Storbritannien, som överlägset toppar listan, på 18 miljarder euro, motsvarande 191 miljarder kronor.
Marknaden drivs av en stark tillväxt i video, mobil och sociala media.
2018 var det snabbaste tillväxtåret sedan 2011, skriver organisationen i ett pressmeddelande.
Europa topp 10
(Efter marknadsstorlek)
1. Storbritannien – 18,4 miljarder euro.
2. Tyskland – 7,2 miljarder euro.
3. Frankrike – 5,2 miljarder euro.
4. Ryssland – 4,1 miljarder euro.
5. Italien – 2,9 miljarder euro.
6. Nederländerna – 2,2 miljarder euro.
7. Spanien – 2,2 miljarder euro.
8. Sverige – 2,1 miljarder euro.
9. Schweiz – 2,0 miljarder euro.
10. Norge – 1,1 miljarder euro.
Den fullständiga rapporten av Adex benchmark 2018 kommer att publiceras i slutet av juni 2019.