Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Lämnar mediebyrån – startar konsultfirma för programmatiska medieköp

Publicerad: 20 September 2019, 13:55

Nima Ghamari och Fredrika Khorasani.

Foto: Press

De tidigare Tre Kronor-medarbetarna lämnar mediebyrån – och startar konsultbolag med fokus på inhousing av programmatisk annonsering. ”Det finns fördelar både vad gäller kontroll och sparade pengar”, säger grundaren Nima Ghamari.


Ämnen i artikeln:

ProgrammaticTre Kronor Media

– Det finns många 'uspar' för annonsörer med att ta hem delar av den programmatiska verksamheten. Dagens annonsörer vill ha kontroll och transparens. Många kanske tänker att det är ett stort arbete att ta något inhouse. Men jag tror att det finns fördelar både vad gäller kontroll och sparade pengar, säger Envolves grundare Nima Ghamari.

Därför lämnar han nu rollen som head of programmatic på Tre Kronor Media, tillsammans med kollegan Fredrika Khorasani som varit senior programmatic specialist på mediebyrån. Tillsammans startar de konsultbolaget Envolve. Bolaget är, enligt dem, det första svenska konsultbolaget med fokus på i-housing av programmatisk annonsering. 

Grundarna har tidigare arbetat på mediebyrån OMD, och har erfarenhet av programmatiska annonsköp på mediebyråsidan. De har tidigare arbetat med varumärken som McDonalds, 3, Clas Ohlson, Disney, Renault, Klarna och IF.  

Varför vill man som annonsör ta hjälp av en konsultfirma när det gäller programmatiska medieköp? 

– Det är fortfarande ett komplicerat ekosystem där många frågor ställs. Alltifrån hur man ska döpa kampanjer till processer mellan avdelningarna internt. Det blir komplext och då behöver man extern hjälp för att se hur man på bästa sätt kan integrera olika avdelningar och personer inom bolaget. 

Hittills har Envolve haft projekt med fintechbolaget Anifin, Unruly, Adprofit. 

Läs mer: Lämnar Tre Kronor för svenska burgarjätten 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.