Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag05.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Kvällspressens jättetapp i mars

Publicerad: 9 April 2019, 08:03

Medieinvesteringarna i kvällspressen minskade med 36 procent i mars relativt motsvarande period i fjol.

Medieinvesteringarna i kvällspressen hade en negativ tillväxt på nära 36 procent under mars månad, det visar Mediebyråbarometerns siffror. ”Nedgången för print accelererat igen”, säger Jochum Forsell.


Ämnen i artikeln:

medieinvesteringarMediebyråbarometern

Det är, inte helt oväntat, fortsatt tuffa tider för printmedierna. Enligt mediebyråbarometern mars 2019 minskar medieinvesteringarna för samtligta printkategorier. 

–  Print tappade på bred front med totalt 16,7 procent och dagspress kväll hade det extra tufft med ett tapp om nästan 36 procent. Under delar av 2018 fanns det tendenser till att nedgången i annonsintäkter för print var på väg att plana ut, men de senaste fem månaderna har nedgången accelererat igen, säger Jochum Forsell, vice vd IUM, i ett pressmeddelande. 

Totalt backade medieinvesteringarna med nära 3 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. 

– Men, trots detta, får marknaden ses som stark då siffrorna möter rekordnivåer samt ett OS under samma period föregående år. Tv och radio gjorde en bra månad i mars med en ökning om 5 procent. Radio har haft en stadig tillväxt de senaste åren och även om ökningstakten minskat något uppvisar kategorin tillväxt, vilket tyder på den fortsatta jakten på bred räckvidd hos annonsörerna, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande. 

De mediekategorier som uppvisade positiv tillväxt för årets tredje månad  var: online video, radio, tv, sociala medier, sök samt utomhus/trafikreklam. Den mediekategori som hittills i år har ökat mest är online video med en positiv tillväxt om 10,7 procent – vilket motsvarar drygt 20 miljoner kronor.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.