Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Klockan klämtar för e-privacy

Det är osäkert om EU:s medlemsstater hinner komma överens om en ny e-privacy förordning innan EU-valet den 26 maj. ”Kommer valet emellan försenas processen rejält”, menar TU-juristen Jan Fager.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Publicerad: 11 Mars 2019, 06:53

Ämnen i artikeln:

GDPR

Jan Fager, jurist på TU.

Tanken med den nya e-privacy förordningen (EPR)  är att stärka EU-medborgares digitala integritetsskydd. Förordningen vill bland annat förenkla bestämmelserna om samtycke till cookies. Får EU-parlamentet som det vill så ska all riktad marknadskommunikation räknas som direkt marknadsföring – vilket innebär att personligt riktade banners inte är tillåtet utan individuellt samtycke. Två exempel, av flera, som skulle förändra annonsmarknaden i grunden. 

– Just cookie-frågan är man väldigt oense om. Kommissionen har gjort ett försök att lyfta ut den för att se om man kan komma överens i övrigt, men det drar ut på tiden, säger Mattias Grundström, förbundsjurist på Swedma och expert på regler om digital marknadsföring. 

TU-juristen Jan Fager anser det ska till ett under, eller en katastrof - beroende på vilken sida som man befinner sig - för att förordningen ska gå igenom innan Europaparlamentsvalet den 26 maj.

– Och vad som händer efter det är osäkert. Då har vi ett nytt parlament, ny besättning och en helt ny situation. Det är mycket möjligt att man tvingas börja om. Vilket jag inte tycker skulle vara så dåligt.

Läs mer om e-privacydirektivet i Dagens Media Insikt, vecka 10. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Ämnen i artikeln:

GDPR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.