Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

IAB startar ny task force

Publicerad: 7 September 2020, 07:11

”Utfasningen av cookies från tredje-part kommer att medföra grundläggande förändringar i vår bransch”, säger IAB Sveriges vd Charlotte Thür.

Foto: Janne Naess

Ambitionen med IAB:s nya posttredjepartscookie-task force är att hitta ny teknik som ”bygger på användarnas förtroende och respekterar integriteten”.


Ämnen i artikeln:

IAB

Just nu händer det mycket när det kommer till hur man identifierar målgrupper samt riktar och mäter reklam, vilket kommer att få stor betydelse för utvecklingen av onlineannonseringen. Mot den bakgrunden startar IAB nu en posttredjepartscookie-task force som ska hitta ny teknik ”bygger på användarnas förtroende och respekterar integriteten”. Det framgår av ett pressmeddelande.

Task forcen ska, enligt IAB, se till så att vi i Sverige inte enbart ser till internationella initiativ utan också följer utvecklingen av digital reklam och tar en aktiv roll samt initiativ till diskussion.

IAB Sveriges vd Charlotte Thür kommenterar initiativet:

– Utfasningen av cookies från tredje-part kommer att medföra grundläggande förändringar i vår bransch, vilket skapar nya möjligheter och utmaningar. Hur förberedd är vi för dessa förändringar? Och vilken inverkan vi tror att den kommer att ha på målgruppsanpassning, mätning, verifiering och totala investeringar? Det är det vi nu ska försöka hitta svar på.

IAB Sveriges ”The Post Third-Party Cookie Task Force” utgörs av:

Jonathan Zetterberg – Samsung, Lisa Blom/Tomas Viksten – Google, Anna Erlandsson – Facebook, Rickard Nordberg – Yield Optimisers, Mats Ståhl – PlayAd, Chris Grenö/Sassy Ferreira Berild – Adlede, Patrik Skogsfors – Mediacom, Dilem Güler – Bonnier News, Fredrik Johansson – Live Wrapped, Sofi Cederlöf – Flygresor.se, Sara Krantz – Nordic Morning, Oscar Larsson – GroupM, Fredrik Strauss – Bisnode, Marcus Johansson – Bidtheatre, Jennifer Holmberg – Schibsted, Sofia Westadius – Carat, Björn Karlström – Bannerflow, Filip Grimborg – Pubmatic, Peter Andersson – Kantar Sifo/Comscore, Martin Andersson – AdForm, Anders Uhlin –QuantCast, Tobias Eidem – Dimention46  och Jonas Lidén – DNA Fusion.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

IAB

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.