Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Marknadsföring

Hon lanserar sitcom-serie på Instagram

Publicerad: 13 Maj 2019, 11:25

Anitha Clemence har hämtat inspiration från bland annat Seinfeld i sin satsning ”Insta Sitcom”.

Foto: Press

Tillsammans med Strix Television och Starcom släpper entreprenören Anitha Clemence ”Insta Sitcom”, ett nytt format som bland annat tar inspiration från Seinfeld: ”Det här är ett nytt grepp för marknadsföring i sociala medier”, säger hon till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

Instagram

Formatet ”Insta Sitcom” beskrivs som en komediserie med en kreativ produktplacering med målet att nå genom bruset på ett nytt sätt. 

Bakom serien finns, förutom Anitha Clemence, Strix Television som produktionspartner och mediebyrån Starcom som strategisk partner. 

Seriens handling kommer utgå från en familj med vardagsbestyr och livspussel. För att nå ut kommer influencers användas i produktionen. Men Anitha Clemence menar att ”Insta Sitcom” skiljer sig från traditionell influencer marketing.

– Alla som är medverkande är i karaktär, så de använder inte sina riktiga namn. Det kommer vara högkvalitativ spelad underhållning med en konkret storyline. I vår storyline kommer vi att skriva in varumärken i situationer där det funkar, utefter vilka varumärken som bokar oss. Handlar det exempelvis om ett mobiltelefonabonnemang blir det som en aktör i serien snarare än som en produktplacering. Ambitionen är att skriva in produkten i innehållet och göra det mer naturligt. Som ett slags kommersiellt Solsidan i sketchform, säger hon. 

För att ge exempel på en smart inskrivning av en produkt i en storyline refererar Anitha Clemence till Seinfeld, 90-talets stora sitcom-succé.

– Jag brukar referera till en sekvens i Seinfeld. Elaine, en av huvudkaraktärerna, ska träffa sin kille och gå på bio. Biovärden kommer fram och möter Elaine och berättar att killen har blivit påkörd. Men innan hon lämnar bion köper hon sitt favoritgodis. Detta upptäcker killen senare, att hon köpt godis efter att hon fått reda på att han blivit påkörd, och gör då slut med henne. Det är ett smart sätt att skriva in en produkt på ett ganska roligt sätt. Produkten är inte laddad på något sätt, men har fortfarande en bärande del i scenen. Alltså god nog att riskera sin relation för, säger hon. 

Tanken med upplägget är enligt Anitha Clemence att samtidigt som annonsörer byggs in i handlingen, driva en naturlig berättelse framåt. 

– Det är viktigt att serien inte bara handlar om varumärken, utan att tittaren själv får transporteras med i handlingen. Vi bygger ut efter hand. Ett varumärke är till exempel intresserade av att få en karaktär inskriven som jobbar för företaget. Så ”the sky is the limit” i det här fallet, det är upp till kund och content. Vi jobbar gärna med flera olika företag samtidigt. Men aldrig kolliderande varumärken, säger hon. 

Hur särskiljer sig det här från andra influencer marketing format?

– Mycket, skulle jag säga. En influencer berättar ofta superlativt om hur bra en viss produkt är. Hur den ändrat ens liv och använder sig själv som marknadsplattform. För mig känns den typen av produktreklam som gjord på 50-talet. En söt tjej håller en produkt nära ansiktet och säger hur fantastisk den är. Det här är samma sak, bara att det har förflyttats till framtiden i ett nytt medie, säger hon, och fortsätter:

– Precis som att det var begynnelsen av reklamresan så är det här ett nytt grepp för marknadsföring i sociala medier. Där man inte utgår från det personliga varumärket. Komiker och influencers används istället för att driva intresse för serien, i en kanal som är nära tittarna hela tiden.

Vad ligger prisnivåerna på? 

– Det är väldigt mycket billigare än tv-mediet, kanske lite dyrare än en vanlig influencerkampanj. 

Vilka annonsörer samarbetar ni redan med?

– Vi kan redan i dag meddela att Ellos är klara som annonsör.

Medverkande i serien finns bland annat namn som Johanna Nordström, Jacob Öqvist, Fritte Fritzson och Ann Söderlund. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Instagram

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev