Marknadsföring
Hög annonseffekt för svenska nyhetsmedier
Publicerad: 17 september 2019, 10:13
Joakim Flodin, vd Schibsted Marketing Services, och Andreas Nordfors, marketing science director på Group M. Foto: Janne Næss/David Geborek Lundberg
Den som investerar i nyhetsmedia får hög effekt – det visar en ny studie som Group M gjort i samarbete med Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet.
Det är första gången nyhetsjättarna Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet har gången gått ihop kring ett insiktsprojekt av den här storleken.
Rapporten tas fram av Group M, som har Nordens största ROI-databas. I studien har man tittat på annonsörers effekt i nyhetsmedia, print och digitalt. Resultatet har sedan jämförts med andra medieslag.
– Det här är första gången som en metastudie genomförs för att påvisa effekten av nyhetsmedia såväl i print som digitalt. Genom att dessutom ta perspektivet både kring försäljnings- och varumärkeseffekt skapas en unik helhetssyn av den fulla impact som nyhetsmedia kan ha på en annonsörs affär, säger Andreas Nordfors, marketing science director på Group M, i ett pressmeddelande.
Bland annat visar rapporten att annonsörer som investerar i nyhetsmedia i genomsnitt har 70 procent högre ROI för sin sökordsannonsering och 30 procent högre ROI för sin online video-annonsering.
– Med rapporten tar vi mediehus nästa steg för att tillsammans visa på effekten av nyhetsmedier med en enad röst. Vi vill även göra en förflyttning från att prata i silos om analogt och digitalt, till att i stället mäta effekten av nyhetsmedia som kategori, säger Joakim Flodin, vd Schibsted Marketing Services, i samma pressmeddelande.
Rapporten ”Effekten av nyhetsmedier” presenteras i sin helhet för första gången på Dagens Medias event Mediedagen, den 19 september, i Stockholm.
Läs mer om Mediedagen: