Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Hemnet stoppar all spelreklam

Pierre Bergström vill ha ett relevant annonsinnehåll som ligger nära Hemnets kärna.

Foto: Press

Hemnet dissar spelbolagen: ”Vill ha ett annonsinnehåll som våra användare är intresserade av och ligger nära vår kärna. Det upplever vi att spelreklam inte gör”. Det säger Hemnets försäljningsdirektör Pierre Bergström.


Publicerad 2019-03-12 09:43

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Hemnet har beslutat att inte tillåta spelreklam. Detta efter ett beslut i svallvågorna av den förändrade spellagstiftningen som trädde i kraft den 1 januari, samt en önskan om att skapa en så relevant annonsmiljö som möjligt.

– Det viktigaste skälet är att skapa en relevant miljö för våra användare. Då gäller det att ha ett relevant annonsinnehåll som är kopplat till det våra användare är intresserade av och vad som ligger nära vår kärna. Det upplever vi att spelreklam inte gör. Vi vill också ge våra kärnannonsörer bra effekt för de medieinvesteringar de gör på Hemnet, säger Pierre Bergström till Dagens Media, och fortsätter:

– Kombinationen mellan vår premiummiljö och vår räckvidd på ungefär 2,8 miljoner besökare i veckan gör sajten till en väldigt stark annonsplattform att nå ut på. Det är det som underbygger det här beslutet att ta bort spelreklamen.

Hur kommer detta att påverka Hemnets reklamaffär?

– Det kommer att påverka reklamaffären på ett väldigt positivt sätt. Den återkoppling vi fått från våra viktigaste kunder är positiv och tycker att det här är ett steg i rätt riktning. Förra året hade vi även en stark reklamaffär där vi ökade med mer än 20 procent inom kärnområdena. Ju mer innehållsnära annonsören är, desto mer tillväxt får vi på de segmenten. 

Är Hemnet det första rikstäckande räckviddsmediet som stänger dörren för spelbolagen?

– Det är svårt att säga med hundra procent säkerhet om alla andra bolag har sagt nej till det. Tittar man på de stora kommersiella svenska sajterna i Sverige som har ungefär den räckvidden vi har, skulle jag säga att upp till dagens datum är det bara vi som stoppat spelreklam helt och hållet. 

John Söderberg

Reporter

john.soderberg@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.