Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Marknadsföring

"Har du gått grundkurs ett i Amazonkunskap?"

Johan Siwers, rådgivare och investerare inom teknologi och digitalisering.

Johan Siwers, rådgivare och investerare inom teknologi och digitalisering, rapporterar om de största trenderna från retail-mässan NRF.


Publicerad 2019-01-31 12:16

Ämnen i artikeln:

Amazon

Dela artikeln:

Jag befinner mig på NRF-konferensen i New York. Jag, tillsammans med 35 000 mestadels vita medelålders män verksamma inom olika led av detaljhandeln, är här för att under tre dagar söka inspiration, etablera kontakter och delta i världens största terapisession. En gruppterapi där det inte handlar om att lära sig hantera spindlar. Här är det Amazon.com som är det mest skrämmande.

NRF – National Retail Federation – som driver konferensen, är vad Svensk Handel är i Sverige. Det vill säga en branschorganisation med ambitionen och målet att hjälpa sina 18 000 medlemmar att göra bättre affärer. NRF har en viktig roll i USA, där 42 miljoner individer jobbar inom detaljhandeln, motsvarande en av fyra yrkesverksamma personer.

Chris Baldwin, ordförande i NRF, inleder med att konstatera: "Retail is not back. Retail never went away" och stöttar upp påståendet med att under 2018 har det – netto – startats 2000 butiker i USA.

Det är mycket fokus på USA, förstås. Samtidigt är det internationella inslaget påtagligt i publiken. Bara från Norden räknar jag ihop till ett 1000-tal deltagare, när jag summerar deltagandet på de olika mottagningar som hålls på olika festvåningar i New York-natten. Utvecklingen i USA har uppenbarligen stort intresse även för oss från länder som puttrar fram utanför detaljhandelns huvudfåra. En marknad som Amazon – förnedrande nog – valt att inte ens ge sig på.

Läs hela trendspaningen i Dagens Media Insikt, vecka 5. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration.  

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.