Marknadsföring
Här är varumärkena det snackas bäst om
Publicerad: 22 januari 2019, 05:00
Volvo toppar återigen Yougovs lista över de varumärken som det pratades mest positivt om under 2018.
Varje år rankar Yougov de varumärken som det talas mest positivt om. Årets lista visar att Volvo återigen tar hem förstaplatsen, medan Swish och Ica hamnar på en andra- respektive tredjeplats.
I Yougovs Brandindex mäts runt 300 företag dagligen i Sverige. Den svenska allmänheten ger även sin uppfattning om olika varumärken på daglig basis. En av variablerna som mäts i den årliga undersökningen är företagets Buzz, vilket indikerar i vilken grad varumärket har blivit positivt omnämnt.
Precis som 2017 års undersökning är Volvo i topp. På andra och tredjeplats är läget fortsatt oförändrat, där Swish och Ica behåller sina placeringar. Ica har jämnat ut glappet till Swish, där det år 2017 skiljde 2,1 poäng, och år 2018 endast 0,2 poäng.
Nya varumärken på listan är streamingtjänsterna Netflix och Spotify, som placerar sig på en femte- respektive åttondeplats. Netflix är även det varumärke som toppar Yougovs lista med högst word of mouth-värde bland unga.
Nordea har haft ett par tuffa år i och med Panamaläckan år 2016 och flytten från Sverige till Finland. Men under 2018 toppar Nordea ändå listan på varumärken som ökat mest i Buzz. Coca-cola light och Huawei tar hem andra- respektive tredjeplatsen.
Om Yougov Brandindex
Buzz-poängen tas fram genom att respondenterna får besvara frågor om de har hört något positivt eller negativt om ett varumärke under de senaste två veckorna i reklam, i nyheterna eller av vänner och familj. Buzz-poängen är nettovärdet det vill säga andelen som hört något positivt, minus andelen som hört något negativt.
I listan med varumärken som ökar mest rankas de varumärken som allmänheten har hört mest positivt om i 2018 jämfört med 2017.