Marknadsföring
Här är Sveriges största annonsörer 2018
Publicerad: 28 januari 2019, 14:25
På bild Dersim Sylwan, Sverigechef för Kindred group som klättrar flera placeringar och lägger sig på en andra plats över Sveriges största annonsörer.
Foto: Janne Næss
Procter & Gamble petas från sin topplacering av spelbolaget Kindred. Samtidigt tar ännu fler spelbolag plats på topplistan.
Annonsjätten Procter & Gamble får se sig nedpetad från andraplatsen över Sveriges största annonsörer, enligt bruttosiffror från Sifo. Istället är det Kindred group som seglar in som den annonsörer som investerat näst mest i Sverige, enligt Sifos bruttosiffror. Spelbolaget klättrar flera placeringar då Kindred hamnade på en nionde plats året innan.
Intressant är också att även andra spelbolag har klättrat på listan. Varken Snabbare eller Global gaming Malta kvalade in på listan föregående år men återfinns nu på plats 16 och 17. Snabbare investerade förra året omkring 357 miljoner medan Global gaming Malta investerade 348 miljoner kronor.
Av de 20 största annonsörerna är sex nu spelbolag.
Etta på listan är i vanlig ordning Ica som är den enda aktör som kommer över miljardstrecket, enligt bruttosiffrorna.
Här är de största annonsörerna 2018 (baserat på Sifos bruttosiffror):
1. (1) Ica / 1,06 miljarder
2. (9) Kindred group / 985 miljoner
3. (2) Procter & Gamble / 678 miljoner
4. (3) Coop / 666 miljoner
5. (5) Mio / 643 miljoner
6. (7) Svenska spel / 562 miljoner
7. (4) Elgiganten / 513 miljoner
8. (20) Telia / 458 miljoner
9. (16) Volvo / 402 miljoner
10. (10) Glaxosmithkline / 384 miljoner
11. (6) Arla / 376 miljoner
12. (11) Willys / 375 miljoner
13. (14) Ikea / 374 miljoner
14. (17) Tre / 365 miljoner
15. (8) Volkswagen / 363 miljoner
16. (Ny i toppen) Snabbare / 357 miljoner
17. (Ny i toppen) Global gaming Malta / 348 miljoner
18. (15) Hallon / 335 miljoner
19. ATG / 327 miljoner
20. (19) Leovegas 322 miljoner