Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Här är Sveriges mest rekommenderade varumärken

Publicerad: 14 November 2018, 09:58
Uppdaterad: 14 November 2018, 10:04

Huawei, som använt sig av skådespelerskan Gal Gatot i sin kommunikation, är det varumärke som ökat mest i uppskattning bland svenskarna. Toppar listan när det kommer till rekommendationer gör Swish.

Foto: Huawei/ Swish

Svenskarnas kärlek för Huawei har ökat mest - men toppar listan gör en gammal bekant: Swish.


Ämnen i artikeln:

varumärkesstrategiYougov

Yougov har i BrandIndex tittat på vilka företag och varumärken som är bra på att skapa nöjda kunder som rekommenderar dem och deras varumärke till vänner och bekanta. Detta kallas för Brand Advocacy internationellt.

På frågan om vilket varumärke/ företag som man kan tänka sig rekommendera till andra, nämner 72, 9 enheter av de tillfrågade fintechbolaget Swish, följt av hemmaljudsystemet Sonos och däcktillverkaren Nokian.

Smartphonetillverkare Huawei har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 7,9 enheter under 2018 och är det varumärke som har ökat mest. Svenskarna upplever sig enligt Yougov få bra värde för pengarna när de köper produkter från Huawei.

McDonald’s har ökat med 6,5 enheter och är det varumärke som ökat näst mest. McDonald’s har dock en fortsatt negativ Brand Advocacy-poäng vilket innebär att det är fortsatt fler som undviker att rekommendera McDonald’s än som rekommenderar varumärket. 

I Sverige har attityderna varit negativa till Coca-Cola under en lång period, men nu har Coca-Cola två varumärken med på listan över varumärken som ökat mest sett till Brand Advocacy. Coca-Cola Light som har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 6,0 enheter, är det ena varumärket, och Coca-Cola som har ökat med 5,4 enheter, är det andra varumärket. Enligt BrandIndex ser den positiva utvecklingen ut att hänga samman med en lyckad julkampanj 2017 och ett starkt sponsorskap av fotbolls-vm i somras. Den positiva utvecklingen håller fortsatt i sig, troligtvis tack vare Coca-Colas nya kampanj anpassad för den svenska marknaden Allt vi delar förenar oss.

Rankingen baseras på genomsnittlig data under perioden 1 november 2017 till 31 oktober 2018. Samtliga intervjuer har gjorts med kunder till respektive varumärke/företag. Yougov har endast inkluderat varumärken som baseras på minst 200 intervjuer under perioden.

 

Sveriges mest rekommenderade varumärken 2018:

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

varumärkesstrategiYougov

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.