Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Han arrangerar e-sportskonferens – för marknadsförare

Publicerad: 12 September 2019, 10:01

”E-sport kommer att bli något som finns i vardagsrummet, snarare än ett fenomen”, säger Kunal Chopra, produktägare e-sport på Content Lab.

Foto: Florian Olivo via Unsplash/Press

E-sportsbranschen omsätter mer och mer i Sverige, men få ser potentialen i marknaden. Det menar Kunal Chopra, produktägare e-sport på Content Lab, som nu är med och startar Sveriges största e-sportskonferens för marknadsförare.


Ämnen i artikeln:

e-sport

Omsättningen för svenska spelutvecklare nådde rekordsiffror under 2018 – och landade på 19,2 miljarder kronor. Det är en procentuell ökning med 42 procent jämfört med året innan. 

Den svenska e-sportsbranschens framfart vill contentbyrån Content lab slå mynt av. Efter att ha samtalat med e-sport- och festivalbolaget Dreamhack och kommit fram till att de båda sett ett behov av att samla marknadsförare och e-sportare slår de nu slag i saken. 

– Vi har hört från kunder på varsitt håll att det saknas en B2B-arena för e-sportsbranschen, säger Kunal Chopra, produktägare e-sport på Content Lab. 

– Allt pekar på att det här bara växer sig större och större. Det behövs en arena där man kan lära sig mer, och svara på frågan – hur ska man bäst spendera sin marknadspeng? säger Kunal Chopra. 

Under en heldagskonferens i Malmö arena – under namnet Nordic Esport Summit –  arrangeras marknadsföringspaneler och samtal med olika infallsvinklar på e-sport. Bland annat kommer Tobii tech och Amazon web services att berätta hur de arbetar med e-sport. Totalt säljs 200 biljetter till eventet. 

 – Tanken är att inspierera, utbilda i hur marknaden ser ut, prata om vad som händer härnäst och hur man når den så kallade ad blocking-generationen, vilket är en hög andel av de som streamar e-sport på plattformen Twitch. De måste vi rikta oss till på ett annat sätt, säger Kunal Chopra.

Han lyfter fram unga killar i åldern 15–16 år som en stor del av den totala målgruppen inom e-sport. Däremot menar han att allt fler människor börjat intressera sig för e-sport de senaste åren, och att medelåldern och fördelningen mellan män och kvinnor därmed växer.  

– Enligt en rapport från PWC sitter 600 000 svenskar och streamar någon form av e-sport minst två timmar om dagen. Vi börjar nå siffror där vi inom en snar framtid går om linjär-tv. Det är en enorm målgrupp, säger han. 

Kunal Chopra menar att e-sportsbranschen till viss del förbisetts av de tunga aktörerna med kapital, men att mycket tyder på att de snart inser att det är ett område värt att synas inom. 

– Jag tror att e-sporten kommer att fortsätta växa och bli mer inkluderande vad gäller de som spelar och streamar. Det kommer att bli något som finns i vardagsrummet, snarare än ett fenomen. Man har betraktat det som en bubbla, men det går inte att förneka längre. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

e-sport

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev