Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Group M om adblocker-undersökningen: "Ger en mer nykter bild"

Group M:s adblocker-undersökning skiljer sig radikalt från tidigare rapporter. Jonas Viksten, director of operations, på Group M-bolaget Xaxis, svarar på hur det kan komma sig.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 03 December 2018, 13:26
Uppdaterad: 03 December 2018, 13:29

Ämnen i artikeln:

Group MAdblockers

Bara 3,5 procent använder sig i genomsnitt av adblockers i Sverige. Det visar i alla fall siffror från Group M:s undersökning som presenterades för några veckor sedan.

Användningen är markant lägre än de adblockers-siffror som tidigare varit kända.

Enligt Kantar Sifos senaste undersökning från månaderna maj, juni, juli och augusti svarade exempelvis 26,4 procent att de använder någon form av adblocker.

I IIS senast tillgängliga mätning från 2017 ligger användandet istället på 29 procent.

Så hur kan siffrorna skilja sig så mycket?

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 48, där Jonas Viksten på Xaxis, svarar på hur undersökningen är gjord. 

Här tecknar du dig för en gratis provprenumeration. 

Ämnen i artikeln:

Group MAdblockers

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.