Marknadsföring
Google rebrandar annonsprodukter
Publicerad: 28 juni 2018, 07:18
Bild: Google
18 år efter att Google lanserade sin första annonsprodukt genomför man en stor rebrandning. Syftet är att förenkla för marknadsförare.
Ämnen i artikeln:
GoogleMed målet att bättre reflektera Googles produkterbjudande har bolaget valt att rebranda dess annonsprodukter och plattformar. Rebrandingen ska göra det enklare för kunder att förstå Googles produkter och välja dem som passar bäst för respektive kund.
Det skriver Sridhar Ramaswamy, Senior Vice President, Ads & Commerce på Google, i ett blogginlägg.
Bakgrunden är den stora utveckling som skett sedan dess att Google lanserade sin första annonsprodukt för 18 år sedan.
"Mobilen är idag en enorm del av vårt vardagliga liv. Folk skiftar snabbt mellan att söka efter produkter, till att titta på videos, söka efter innehåll, spela spel och mycket mer. Som följd av detta har marknadsförare större möjligheter att nå konsumenter över olika plattformar, skärmar och format. Möjligheten har aldrig varit mer spännande, men heller aldrig så komplex. Under åren har Google ads utvecklats från att hjälpa marknadsförare att skapa kontakt med folk via Google Search, till att hjälpa dem nå ut under varje steg av konsumentresan genom text, video, display och mer", skriver Sridhar Ramaswamy i blogginlägget.
Rebradingen innebär:
"Google Adwords" blir "Google Ads": Nya Google Ads representerar hela katalogen av annonslösningar som Google erbjuder idag, på Google.com och över andra platser, sidor och appar.
"DoubleClick" och "Google Analytics 369 Suite" kombineras och blir "Google Marketing Platform": Denna förändring syftar till att förenkla Googles erbjudande genom att erbjuda en komplett uppsättning av produkter som arbetar tillsammans för att hjälpa marknadsförare planera, köpa, möta och optimera digitala medier och användarupplevelser tvärs över betalda och ägda kanaler.
"DoubleClick for Publishers" och "DoubleClick Ad Exchange" kombineras och blir "Google Ad Manager": Google kombinerar nu DoubleClick for Publishers och DoubleClick Ad Exchange till en komplett och enhetlig programmatisk plattform under det nya namnet Google Ad Manager.