Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

”Glada att Schibsted öppnar upp igen”

Publicerad: 20 Mars 2019, 12:40

Kristina Juhlin, vd på Dentsu data svervice, om Schibsteds beslut att ta tillbaka de automatköpta Google-annonserna.

Schibsted tar tillbaka de automatköpta annonserna. Det glädjer många annonsörer. ”Det har begränsat oss. Det nya beslutet gynnar annonsörerna i slutänden”, säger Kristina Juhlin vd på Dentsu data svervice.


Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisSchibstedGoogle

Annönser som har använt Googles teknik för annonsköp har under året stått inför tre val när Schibsted tog bort de automatiska Google-annonserna, förklarar Kristina Juhlin. 

Byta köpplattform, addera en ny köplattform för att komma åt Schibsted – alternativt att titta efter nya publicister. 

– Det har blivit oerhört komplicerat och det gör också att annonseringen mot konsumenterna blir splittrad. Det här beslutet från Schibsted underlättar för annonsörerna. 

Situationen har varit speciell menar hon. 

– Googles teknik är utbredd och Schibsted är en stor aktör i Sverige. Två stora aktörer som är så viktiga i hela näringskedjan av digital kommunikation. När de väljer att inte samarbeta bryts kedjan och då måste vi hitta alternativ i båda fallen. 

– Nu när de öppnar upp igen möjliggör det för annonsören att mer fritt välja teknik och då ha Google som teknikleverantör. 

 

 

 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisSchibstedGoogle

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.