Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

”Går inte ta Svenska spels utspel på allvar”

Dersim Sylwan menar att Svenska spel gör reklam för alla sina produkter via sitt varumärke.

Nu reagerar spelbranschen på Svenska spels besked om att man slutar med casinoreklam.


Publicerad 2019-04-09 12:08

Dela artikeln:

I går gick Svenska spel ut med att spelbolaget avbryter all reklam för sitt nätkasino i samtliga mediekanaler. 

Kommunikationsdirektören Joakim Mörnefält sa även att han hoppas att övriga spelbolag ska följa Svenska spels exempel. 

Nu reagerar Kindred Groups general manager Dersim Sylwan på utspelet och skriver, i en kommentar till Dagens Media, att: 

– Så länge alla Svenska spels produkter säljs under samma huvudmärke kan inte Svenska Spels utspel tas på allvar. Oavsett vilken produkt Svenska spel gör reklam för gör de reklam för hela sitt produktutbud. Reklam för Stryktipset drar kunder till samma sajt där casinospel erbjuds. 

Det viktigaste när det gäller spelansvar är att riskbedöma kunderna individuellt oavsett spelform, menar Dersim Sylwan. 

– Därför kommer vi inte att göra som Svenska spel. Individuell riskbedömning innebär att inga spel får ske anonymt och inga betalningar får ske med kontanter. Det innebär också att alla spelare och allt deras spel registreras, monitoreras och riskbedöms så att skyddsåtgärder kan sättas in vid tecken på spelproblem. Så arbetar vi och alla spelbolag som tar spelansvar på allvar. 

I Kindred group ingår varumärken som Unibet, Maria casino, Storspelare, Bingo.com och iGame. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.