Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Marknadsföring

Fyra trender pandemin har förändrat – som du bör ha koll på

Publicerad: 3 Augusti 2020, 06:12

Strossle Sveriges vd Henric Smolak listar fyra trender, vilka pandemin har förändrat, som du bör hålla ögonen på.

Foto: Erik Schuss

Det nya coronaviruset har ruskat om världen och förändrat de arbetssätt, metoder och modeller vi är vana vid. Strossle Sveriges vd Henric Smolak listar fyra trender, vilka pandemin har förändrat, som du bör ha koll på framöver.


Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Det är många som frågar sig när saker och ting kommer att gå tillbaka till det normala. Coronaviruset har tagit världen med storm och vänt upp och ned på samhällsstrukturer, företag och ekonomin. Men frågan är om det någonsin kommer att gå tillbaka till det normala? Henric Smolak, som är vd på Strossle i Sverige och driver podcasten Under 15, har listat fyra trender värda att ha koll på vilka alla har orsakats av pandemin.

Reklamfinansierad media har visat tydliga brister

Att mediebolag som till större delen lever på endast reklamfinansierad media har haft ett tufft halvår är nog en underdrift. Detta trots att mediekonsumtionen och konsumenters vilja att betala för kvalitativt innehåll har varit starkare än någonsin. Pandemins effekter på längre processer, rådande osäkerhet, mindre marknadsbudget och självklart samhällets nedstängning generellt. Men andra mediebolag likt Netflix och Storytel har båda slagit rekord under pandemin i och med sina prenumerationsmodeller. Även om det är en otroligt sällsynt period vi lever i måste ändå ledare där ute undra om man helt kan förlita sig på traditionell marknadsföring som intäkt i framtiden.

Lär dig mer om framtidens media med Dan Willstrand här:

Digitaliseringens ofrivilliga framfart

Att vi hoppat in i en ofrivillig digital framtid är alla överens om. Kontor, resor, konferenser och möten har ersatts av en digital miljö som för de flesta fungerat bättre än vad man kunnat ana. Microsoft tog vid sin senaste kvartalsrapport upp att digitaliseringsprocessen nu går snabbare än någonsin. De senaste två månaderna motsvarar tillväxten för de senaste två åren, enligt deras kalkyler. Men i och med att digitaliseringen växer exponentiellt betyder det att vi kan ha sparat flera år i en digital framfart. Så den där idén du hade kanske innan pandemin som verkade omöjlig behöver inte vara så tokig längre.

Lär dig mer om en digital framtid med Joel Hellermark här:

En digital generation som beter sig annorlunda

Generation Z som växt upp efter millennieskiftet är den första generationen som har haft det digitala med smartphones, sociala medier och en digital infrastruktur med sig från lågstadiet. Under pandemin har vi kunnat se plattformar som Tiktok växa fram och nå hundramiljontals nya användare. Appen beskrivs som en kreativ hub av rörligt innehåll där majoriteten av dess användare är av den ”nya generationen”. För marknadsförare som inte förstår sig på Tiktok eller hur man ska nå ut till den nya digitala generationen borde man nog vara öppensinnad för det går otroligt fort att bli föråldrad i en ständigt förändrande digital miljö. Glöm inte heller att Generation Z snart kommer att vara ditt företags huvudmålgrupp.

Lär dig mer om Generation Z med Tim Collins här:

Kontorets minskade betydelse i en digital framtid

Många undrar när vi kommer att återgå till våra kontor och vissa har fått grönt ljus av sina arbetsplatser. Google, Facebook och Spotify är tre bolag som sagt att deras anställda får arbeta hemifrån fram till 2021. Twitter däremot har gått ut och sagt att deras anställda får arbeta hemifrån på obestämd framtid. Att kontoret och vertikala strukturer är omodernt i framtidens digitala arbetsplats är det många som varit överens om även innan pandemin. Men frågan är om det nu någonsin kommer att gå tillbaka till att vara som det var var förut?

Lär dig mer om framtidens kontor med Erik Ringertz här:

Ämnen i artikeln:

Henric SmolakUnder 15

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.