Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Marknadsföring

Forskaren: ”Extrem diskussion på sociala medier om icke-vit hudfärg i reklam”

Publicerad: 7 Juni 2019, 11:07

Sofia Ulver är docent i företagsekonomi vid Lunds universitet.

Ett nytt forskningsprojekt, finansierat av Familjen Kamprads stiftelse, visar att endast 11 procent av personerna i svenska reklamfilmer är icke-vita. ”Men diskussionen i sociala medier, om representation av människor med annan hudfärg än vit, är extrem”, säger forskningsprojektledaren Sofia Ulver.


Marknaden som maktfaktor i opinionen diskuteras för lite i dag, menar Sofia Ulver som är docent i företagsekonomi vid Lunds Universitet.  

– Det är helt uppenbart att företagskommunikation har en enormt perfomativ effekt, alltså att den producerar både känslor och tankar och därför opinion. För oss är det väldigt självklart. Men det har inte varit självklart i de vanliga politiska sammanhangen, säger hon till Dagens Media. 

Tillsammans med kollegorna: Nina Åkestam, doktor i ekonomi från Handelshögskolan i Stockholm, Sara Rosengren, professor i företagsekonomi särskilt retail, Handelshögskolan i Stockholm och Christofer Laurell, docent i företags­ekonomi, Handelshögskolan i Stockholm, skrev hon under nationaldagen en debattartikel i Dagens Nyheter om det nya forskningsprojektet. 

Där presenterades även de första forksningsresultaten som visar att: 

• 11 procent av alla skådespelare i alla filmer är icke-vita.
•  70 procent av filmerna har uteslutande vita skådespelare, medan motsvarande för icke-vita är 1 procent. 

Forskningsprojektet, som stöds av Familjen Kamprads forskningsstiftelse, kommer att pågå till 2021. Men man ville få ut resultatet i media redan nu, innan uppgifterna blir för gamla. 

– Det kan ta två år innan vi får en publikation på de här resultaten. Nu passar det rätt så bra med hela den här mångafaldsdiskussionen. Med tanke på debatten under EU-valet och nu i anslutning till nationaldagen. 

På vilket sätt används företag i den här debatten? 

– Jag följer debatten, både kvantitativt och kvalitativt, i Twitter, Facebook och Flashback. Flashback har specifika trådar som handlar just om etnisk mångfald i reklam som är väldigt intressanta att se på. Snacket i sociala medier, om representation av människor med annan hudfärg än vit, är extrem. Sedan kopplar man ihop det med våra stora svenska varumärken och menar att de har svikit Sverige när de plockar in människor med annan hudfärg i sin reklam. 

Sofia Ulver menar att marknadens roll i debatten har undervärderats: 

– Det nämns sällan, av varken politiker eller i media, att företagskommunikation skulle ha någon relevans för att väcka opinion eller för att ha någon effekt på vad vi tycker och tänker. Man pratar inte om det i mer storsamhälleliga sammanhang. 

För henne och kollegorna är reklamens inverkan över debatten däremot självklar: 

– Men det har inte varit självklart i de vanliga politiska sammanhangen. Där anses marknadsföring och kommunikation vara trivialt, något folket håller på med på sin fritid. Inget viktigt. Men självklart tycker vi, som forskar kring de här sakerna, att det är jätteviktigt. Vi försöker lyfta fram att politikerna glömmer en källa runt hur opinion skapas. Speciellt nu när företag har blivit mer politiska i sin kommunikation. 

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev