Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Marknadsföring

Formatet som är guld värt på bio

I en tid när mätvärden diskuteras hej vilt har Filmstadens Guldspot visat sig vara ett överraskande slagkraftigt format.

Philip Wallin

Reporter

philip.wallin@dagensmedia.se


Publicerad: 17 Maj 2019, 14:00

Ämnen i artikeln:

Reklam

Klarna och Barncancerfonden har fått höga obeservationsvärden via Guldspot.

I augusti 2018 lanserades reklamformatet Guldspot på Filmstadens biografer – en upp till 60 sekunder lång reklamfilm, placerad i direkt anslutning till filmstarten. 

När Guldspoten rullas ställs dukens format om till det det bredare formatet cinemaskop. 

– Den hamnar i en kontext när uppmärksamheten är väldigt hög, strax innan filmen ska börja. Det ser vi också i siffrorna som har mycket höga obsvärden, säger Carolin Högmyr, marknadschef på Filmstaden Business, till Dagens Media. 

Mätningar av reklamfilmerna i Guldspoten visar ett genomsnittligt lyftvärde av observation på 30 procent, enligt Filmstaden. 

En kampanjer som gått riktigt bra, via fromatet, är Klarnas Smooth Dogg the Coronation där resultatet blev 100 procent observation i målgruppen 15–24 år, enligt mätföretaget Nepa. 

Klarnas marknadschef i Sverige, Christian Cabau, är nöjd:
– Resultaten vi sett visar verkligen att bio fortfarande är ett av de absolut mest slagkraftiga medierna, både för att nå ut till våra målgrupper men även för att skapa emotionella kopplingar till varumärket, säger han. 

En annan framgångskampanj är Barncancerfonden, som visades under drygt fyra veckor i början av 2019. Det är den reklamfilm som fått högst snittvärde av alla mätta filmer på bio under Q1. Filmen tar sig också in på förstaplatsen av alla mätningar (helhetsupplevelsen) utförda av Nepa under ett decenium. 

– Bioreklam är fortfarande uppskattat och har höga observationsvärden generellt i hela världen. Men vi både vill och behöver produktutveckla för att kunna erbjuda våra kunder något ännu bättre. Det är det vi ville gör med Guldspot, säger Carolin Högmyr. 

Formatet är exklusivt för en aktör åt gången. Aktören väljer hur länge de vill rulla på duken – det kan vara allt från en vecka till en månad eller mer. Enligt Carolin Högmyr ligger beläggningen på strax över 70 procent i år.

Topp 10 högst snittvärde på bio 2009–2019

1. Barncancerfonden – 2019
2. Socialdemokraterna – 2018
3. Systembolaget – 2011
4. Systembolaget - 2015
5. Com Hem – 2012
6. Systembolaget – 2012
7. Volvo – 2016
8. Systembolaget – 2016
9. Systembolaget – 2015
10. Mer – 2009

 

 

Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.